Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1674 ggr
Bergspuman
0

Skogens råvaror!

Imorgon, om det inte regnar, ska jag åka ut i skogen och leta svamp och blåbär. Gud vad jag har längtat!

Egentligen var det inte tänkt förrän på söndag och ihop med särbon, men jag kan inte hålla mig tror jag Skrattande

Om det går som jag hoppas, får jag ihop i alla fall tillräckligt mycket svamp för att göra en liten måltid. Och blåbär tillräckligt för att göra antingen en paj, eller äta dem färska. ÅÅÅÅH vad gott!

Jag har förresten läst att 100 gram kantareller ger hela dagsbehovet av D-vitamin! Så då slipper man ligga på playan haha!

DesK
0

Det låter härligt Skrattande Vad för sorters svamp plockar du?

/Désirée

Bergspuman
0

Å, det är främst gula kantareller, trattkantareller och Karl Johan, dem äter jag. Men hittar jag god blandsvamp som fin färsk röksvamp, oanfrätt blodriska, smörsopp, aspsopp, sandsopp, kamskivling med flera, tar jag den med. Smörsopp är förresten en av mina favoriter, mycket god svamp!

MaMaMade
0

Smörsoppen plockade jag mycket i yngre dagar men usch så kladdigt skinnet är! Ska göra en ansats att hitta gula kantareller i år då det är bedrövligt med bär här hos oss. Är för osäker på skivlingar annars, har hållit mig till sopparna hittills. Kanske man har tur och hittar några karl-johan också.

Bergspuman
0

Rapport: Knappt ett liv. Det har tydligen varit för torrt för länge, i alla fall. Och det regn som fallit har inte puffat på tillväxten, gissar att det behövs MYCKET MYCKET mer regn.

Jag hittade 6 små kantareller, that's it Rynkar på näsan

Om augusti blir regnig, kan man nog börja skörda svamp i slutet på månaden.

KimE
0

Jag var ute med dottern och plockade blåbär och hallon i skogen. När vi satt och fikade sa hon "nu är vi på ditt jobb" (arbetar med skogsbruk).

pyromanen
0

Här är det kantareller!  Tog mig inte ens bort till mitt bra ställe för korgen var knökfull innan jag hann dit Glad

blåbär är det sämre med i år, det var för torrt på försommaren, så de är lite små.  Har dock lyckats frysa in 10 liter, men vi skulle lätt kunne göra av med 5 gånger så mycket!

Hallonen är desto bättre!  många och goda och så finns hygget precis utanför trädgården så man kan gå dit flera gånger om dan Cool

MaMaMade
0

#6 Tyst med dig…här sitter jag o blir grön av avundsjuka ju! Obestämd Oskyldig Skrattande