Matlust iFokus

Matlust

Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 4927 ggr
Chestnut
3

Lagra kantareller

Har precis fått tillgång till en riktig guldgruva, mängder av kantareller.

Finns hur mycket som helst att plocka, har rensat drygt 2 kg idag.

Men jag vet ärligt talat inte hur man ska lagra svampen. Frysa (förvälla innan, hur)? Torka?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

Du rensar dem och förväller dem, sen stoppar du dem i frysen för att bäst ta tillvara på dem.

För att förvälla så lägger du alltsamman i en kastrull med lite vatten och kokar. Ibland kan man få göra om några gånger om det är väldigt blött. Målet är ju att dra ur en del vatten, annars kan svampen ge bismak (läs smaka blöt myr..) Flört

pyromanen
0

Bruker förvälla på ren stekpanna. Om dom är hyffsad fuktiga behövs inget vatten, det kommer fram vatten ur svampen efter en stund på värmen. Om svampen är väldigt torr kan man hälla på en matsked vatten för att de inte ska torka fast på pannan innan det kommer ut vätska. Sen "kokar" jag dom på pannan tills vattnet är (nästan) borta och fryser in. Håller jättebra och länge.

Torka funkar också. Men med vanliga gula kantareller måste man skiva dom först och då fyller de ju väldigt mycket under torkningen.  Blöta sampar kan också lätt bli dåliga fast man har skivat dom (möggla eller ruttna), så torkning är bäst med riktigt torra kantareller. jag bruker göra det ibland för mindre mängd, men det allra mesta hamnar  frysen.

Chestnut
0

Hmm, ska testa mig på att förvälla ikväll Glad

Tack för tipsen!

Med vänliga hälsningar
Chess

MaMaMade
0

Vad jag undrar är; var 17 *växer* de rackarna?

Tycker att jag någon gång i mitt liv borde ha sprungit på en då jag, iaf innan barnen kom, vistades väldigt mycket ute i skog o mark.

[Tassy]
0

Det trista svaret är väl - där du minst anar det… Mer korrekt ska väl vara i barr och lövskog, i mossan gjärna.

Här där jag bor är det gammelskog som gäller, nere i vitmossan. Neröver i landet verkar det vara annorlunda.

pyromanen
0

Här i södra Värmland så är det som gäller en skog om inte är planterat!  Om granarna eller tallarna står i raka rader och är lika gamla är det som oftast öken (ingen ätsvamp).  Varemot en blandat skog med olika ålder på träden, gärna lite björk och lite gläntor det är grejen.

Sen i extrema väder kan de vara på helt andra ställen. En extremt regnig sommar växte de i vitmosan uppe på bergen här. Ett torrår kan dom enda kantarellerna finnas längst ner i mörk granskogen intill en bäck eller där det är naturligt sumpigt.

Sen måste ju tiden vara rätt också. Här är det bast i juli-okt och 1-2-3 veckor efter det regnat ordentligt.  Just nu finns det mycket gott om kantareller här!

Chestnut
0

Va helt slut på svamp när vi skulle plocka Förvånad Hittade några pyttesmå som hunden var vänlig nog att kissmarkera innan vi hann plocka dem.

Men vi hittade lite annat smått och gott; blåbär, lingon, hallon och en bortglömd rabarber i trädgården.

Med vänliga hälsningar
Chess

storost
0

Vi torkar svampar mest inomhus på ett galler eller myggnät.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.