Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1187 ggr
Pernilla
2006-01-20 12:29
0

Tårtan

Nu går mina tankar till det söta efter. Hur har ni det med tårtkunskaperna? Har ni tips på goda tårtor som ni brukar baka - eller har ni övergivit tårtorna för annat gott, typ panna cotta eller tiramisu? Vad blir man som gäst på ett födelsedagskalas gladast av att få?

Kaj
2006-01-20 17:00
0

Just nu går serien "Tårtan" på Kanla 24 igen efter många års uppehåll. Det är en serie från tidigt 70-tal med tre tokar som tar över ett kondis. Kanske får du några tips därFlört

Susanne
2006-01-20 17:18
0

Vi är hemskt lata när det kommer till tårta. Daim tårta är det vi gör.

2 marängbottnar med 3 dl vispad grädde och daimkulor mellan.

Jag är mer förtjust i en riktigt god glass (gärna hemgjord) och på glassen en sliskig likör.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Anne
2006-01-20 23:33
0

Det där beror ju på. Har du jättestor plats i kylen och så? :) Annars skulle jag inte ens försöka göra tårta i förväg.. Vi fuskade på bröllopet - färdiga mandeltårtor från Martin Ohlsson, frysta.Enkelt. Men slött. Idén är dock inte dum - en fryst tårta, kan det vara nåt? Fryst cheesecake, eller.. jag gjorde nån tårta med marängbotten och frusen passionfruktsmousse, typ. Himla god!

tillalex
2006-01-21 01:09
0

#1 Hehe, mina tankar gick också till den serien när jag såg rubriken.

Om jag varit gäst så hade jag blivit gladast över en såndär kompakt fransk chokladtårta. Med kaffe.

Anne
2006-01-21 10:32
0

#4 har en stor poäng - det är dessutom väldigt enkelt att förbereda såna tårtor. :)

Pernilla
2006-01-21 22:54
0

Jättebra tankar, allihop. En god vän föreslog att jag skulle fortsätta på buffétemat även vad gäller efterrätten och satsa på ett par tre olika miniatyrefterrätter. Det skulle  i och för sig också kunna vara något. Håller dock med om att kaffe och något kompakt chokladigt är det ultimata efter maten…

Pia
2006-01-21 23:27
0

Jag körde på dels rinnig chokladkaka med vispgrädde, dels fruktsallad, med olika nötter. Så får man liksom välja, eller blanda.

Man kan ju också tänka sig en lite kompaktare tårta, typ choklad, dels en lättare variant, typ citronfromage-tårta. Det låter väldigt konstigt, men inte alla gillar "de däringa chokladtårtorna"…:)

Pernilla
2006-01-22 16:29
0

Hm. Hur är erfarenheter vad gäller fromage på pulver kontra fromage som man gör själv? Är det idé att göra till exempel citronfromage själv eller blir den inte sååå mycket godare i smaken?

Pia
2006-01-22 17:50
0

Jag brukar använda pulvervarianten och den smakar alldeles jätteperfekt:) Men så är det ju det här med konstiga tillsatser, gör man den själv har man ju mycket mer koll på ingredienserna…

Pernilla
2006-01-22 17:59
0

Funderar på pulvervarianten och lyxa till den med en droppe limoncello och lite apelsinskal på toppen. Det borde kunna funka.

Pia
2006-01-22 19:32
0

Tycker det låter smaskigt och garneringen är mer än halva nöjet med tårtor ju!:)