Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 5396 ggr
Karmatarerskanise
0

I vår trädgård

Just nu har vi mycket gott att välja mellan i trädgården, och mycket som kommer lite senare.

• Rabarber

• Potatis

• Bönor

• Sockerärtor

• Lök

• Sallad

• Dill

• Persilja

• Rosmarin

• Citronmeliss

• Dragon

• Timjan

• Libbsticka

• Salvia

• Gräslök

• Purjolök

• Squash (inte riktigt färdiga)

• Äpplen (inte färdiga)

• Vinbär (inte färdiga)

• Krusbär (inte färdiga)

• Plommon (inte färdiga)

• Fänkål (inte färdiga)

Växthus

• Tomater

• Gurka

• Chili

• Vindruvor (inte färdiga)

Vad växer hos er?

[Tassy]
0

ohlala Hera! inte värt att sätta ut adressen här bara, då kanske gården är mystiskt tom en dag Skrattande haha nej skämt åt sido! Men nu längtar jag efter eget att pyssla med, men det får väl bli balkonglådor med lite krafs i ett tag till Tungan ute

storost
0

Hos oss växer

* Saskatons
* Rabarber
* Hallon
* Jordgubbar
* Pepparmynta
* Libbsticka
* Svarta och röda vinbär
* Krusbär
* Olika sorters tomater

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
0

Oj, vad mycket gott du harGlad

Här hemma finns

• Gula körsbärstomater som börjar mogna
  • Sockerärtor
  • Mangold
  • Mörk plocksallad
  • Ängssyra, en sorts syrlig sallad
  • Chili på gång att mogna
  • Paprika också på väg
  • Litchie
  • Mandelpotatis som nog är färdiga i Augusti
  • Vanlig persilja och bladpersilja
  • Smultron

Örter

• Salvia,
  • Basilika
  • Rosmarin
  • Dragon
  • Timjan
  • Gräslök, vanlig och kinesisk
  • Pepparmynta
  • Citronmeliss
  • Krasse
  • Sommarkyndel
  • Oregano

/Maria

DesK
0

Hera jag säger som Tassy, tala inte om var du bor Tyst Blir grön av avund Flört

Storost vad är Saskatons?

Här finns flera gamla äppelträd, något päronträd, röda, svarta och vita vinbär, hallon, libbsticka, timjan, oregano, pepparnynta, citronmeliss, basilika, dill, persilja, salvia och en.

/Désirée

[Tassy]
0

jag tror Storost menar Saskatoonbär? Glad

DesK
0

Det är något som jag har missat helt Skäms Hur smakar de och vad använder man dem till?

/Désirée

[Tassy]
0

det är ungefär som blåbär, fast biologiskt så är de släkt med äpplen om jag har förstått saken rätt. Det ska tydligen vara gott och lättodlat. Glad

pyromanen
0

Potatis (tidig puritan, Sparris och Asterix)

Lök (gul lök, rödlök, vitlök, gräslök)

Persilja

Dill

Morötter (sommar och lagrings)

Rödbetor

Majs

Mangold

Palsternacka

Grönkål

Bönor (haricot vert)

Sockerärtor

Jordgubbar

Gurka (suyu long)

Körsbärstomater (mei wei)

pepparrot

Rabarber

smultron

timjan

körsbär (svarta och gul-röda bigarrér)

Klarbär

äpplen (7 sorter)

päron (3 sorter)

Plommon (4 sorter)

krikon

valnöt (har dock inte varit nötter på än)

Hallon

Vinbär (röda, vita)

(Tur du inte frågade för sådär 12 år sedan när jag och min före detta höll på med nån sorts självförsörjningsambitioner för då var jag uppe i över 80 sorters grönsaker och kryddor, inte medräknat bär och frukträd alltså Skrattande :-)

Bergspuman
0

Å herregud. Man känner sig som direkt nyupptagen från en asfaltkokare när man läser vad ni odlar. Glad Lycka till med skördandet!

storost
0

Ja, Tassy, det saknas ett "o". Här finns lite information om bären (lite ner).

min egen hemsida.

MaMaMade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte så mycket i år. 2 säsonger med ryggskott samt ledan anfall från omgivande fi, det vill säga åkrar på 4 sidor av huset, har gjort att trädgårdslandet ligger i träda. Massinvasion av ogräs, kvickrot, tussilago, maskrosor, you name it and I havet it! Obestämd

Har 3 squashplantor och 2 tomatplantor utomhus. I växthuset står det 22 tomatplantor, 2 auberginplantor, 2 physalisplantor, 2 tomatilloplantor, 2 gurkmelonplantor + 1 armeniskt gurkplanta samt 2 vanliga gurkplantor. Jordgubbslandet har fått stå kvar i år så där finns det lite bär. Sedan har jag en jättestor vit vinbär, ett tiotal buskar svarta vinbär och dito krusbär (gröna och röda). Har satt ett par ränder potatis med ett äldre grannpar på deras åker och får även ta ett par av deras då de hade lite för mycket utsäde i år, där står också 3 squashplantor som jag inte hade lådor till här hemma.

Det växer inte som i fjol, inte ens i växthuset. Å andra sidan var jag inte inspirerad i våras och den blev dessutom kall och bedrövlig. Nästa år hoppas jag att det ser ut som på bilden från ifjol, då var det rena rama djungeln i växthuset!

Åsa S
0

På en pyttelitenradhustäppa odlar jag just nu

flera sorter tomat

flera sorter chili

flera sorter sommarsquash (zucchini)

vintersquash

chorogi

vindruvor

vinbär (röda, svarta, vita)

krusbär

spärrkrusbär

rosenkvitten

röda och vita smultron

rabarber

good king henry

jordmandel

äpplen

div. fleråriga kryddväxter

persilja

flera sorter bönor (både busk och störvarianter)

sallat

trädgårdsmålla

flera sorter mangold

rödbetor (regnbågsfärgad blandning)

ärtor (socker + märg)

koriander

strandkämpar

purjo

malabarspenat

basilika

vitlök

jag har även lite spenat kvar men den har gått upp i blom det finns dock fortfarande blad att skörda.

+Snart är det dags att så lite asiater.

Chestnut
0

Här är det bara en stackars smultronplanta som överlevt diverse utrensningar i rabatten och en gigantisk ingefärsmynta i en kruka. Blir garanterat mera nästa år!

Med vänliga hälsningar
Chess

MaMaMade
0

#12 Vad är chorogi, spärrkrusbär, good king henry o strandkämpar för något?

Hur blir det med äpplen för er i år? Här både blåste det o var kallt så jag får nog bara några melonäpplen till smaks. *Snyft*!

Åsa S
0

#14 Good king Henry är en flerårig målleväxt som är mera vanlig i brittiska trädgårdar än svenska, heter egentligen lungrot på svenska. Kan användas som typ spenat mycket tidigt på våren. Strandkämpar är en sallatsväxt jag fick på köpet förra året då jag handlade hos impecta, jag tycker dock inte den smakar så mycket. Den är ettårig och förekommer vilt i sverige främst vid havsstränder på västkusten. Spärrkrusbär är en mera vildart av krusbär, väldigt taggig kallas ibland för worchesterbär (worchesterberries i england). Chorogi är en kinesisk knölväxt som ser ut som en liten michelingubbe, fanns i provodlingar i sverige i slutet av 1800-talet. Växten är flerårig och härdig och jag blev varnad för det ogräslika växtsättet så jag odlar i hink. Chorogi kallas crosnes i frankrike och det var under det namnet jag hittade mina utsädesknölar på COOP (vid söderhallarna i stockholm), växten är ganska ovanlig i grönsaksdiskarna men vid jul kan man hitta i en del butiker.

Här är det hyfsat gott om äpplen jag var ute och kartgallrade i går.

MaMaMade
0

När du säger det kommer jag ihåg att den (lungroten) finns med i en av mina växtböcker! Spärrkrusbär låter kul. Hur smakar de? Var har du fått tag i dem? Hur smakar chorogi o hur äter man den? Jag längtar tills tid, ork o råd gett mig den trädgård jag vill ha!

Åsa S
0

Worchesterbäret köpte jag på jobbet för flera år sedan (naturbruksgymnasium) på den tiden vi hade en äldre plantskolelärare som gärna tiggde till sig sticklingar, ympmaterial och dyl. när han var på genbanker och liknande och han gillade fritidsodling och lite annorlunda växter. Spärrkrusbären får något mindre bär än vanliga krusbär, de är sötare, mörkröda och väldigt taggiga.

Chorogin är lite nötaktig och potatisaktig i smaken jag har bara kokat dem och ätit dem med smör men de ska gå bra att äta råa, wookade och liknande.

TacoBelle
0

Vad är libbsticka för något?

Här hos mig växer;

• Olika sorters körsbärstomater
  • Vanliga tomater
  • Gröna vindruvor
  • Svarta vinbär
  • Citronmeliss
  • Dill
  • Persilja
  • Basilika
  • Gräslök
  • Paradisäpplen (någon som vet vad man kan göra av paradisäpplen?)
  • Aloe vera (inte ätbart men bra till en massa olika saker)

Nästa år kommer jag att odla mycket mer. Har tänkt bla rabarber, potatis, vitlök, jordgubbar, rädisor, paprika, sockerärtor, märgärtor och en massa fler olika örter. Skulle även vilja ha krusbär.

DesK
0

Libbsticka är en flockblommig flerårig ört som kan bli rätt hög. Bladen kan i små mängder användas till buljongkok och när man kokar kött. Den funkar som smakförstärkare till kött. Den är rätt lättodlad. Av paradisäpplen kan man göra gelé Glad Hur ser din Aloe vera ut? Kan man ha den i trädgården?

/Désirée

MaMaMade
0

#17 Växer din buske bra och är lika lättrotad som det vanliga krusbäret tigger jag gärna en kvist av dig. Har inget exotiskt i växtväg att erbjuda i gengäld men ett gulligt hänge till en halsbandskedja kan jag alltid erbjuda. Eller ett par stickesockor, fast då får du skicka en chorogiknöl också!  Skrattande Chorogi låter nämligen som något som jag skulle gilla, ska hålla utkik i mataffären också men här i norrländska inlandet; say no more!

Intresserad?

pyromanen
0

Tykcer libbsticka kan vara gott i små mängder om man kokar små fasta nypotatisar och sen vänder dm på en stekanna i lite smält smör och hackat libbsticka (inte steker utan bara värmer på i lite smör). .t.ex. ihop med lammkött.

Dock är libbsticka tämligen dominerande i smaken så det är inga mängder som ska till…

TacoBelle
0

#19 Tack för svaret. Då är libbsticka inte något för mig som inte äter rött kött. Glad

Jag har ett par Äkta aloe (Aloe vera). Mina är stora, ca 70 cm höga och ca 80 cm breda. Dessutom har jag krukor med små aloe vera i var och varannat fönster för de ynglar av sig något så kopiöst. De stora aloe verorna har jag ute på sommaren men inna på vintern. De trivs och växer så det knakar. Perfekt att ha till insektsbett, brännskador, brännässlor, små sår, utslag, exem, torr hud, mindre inflammationer osv osv).

Karmatarerskanise
0

#14 Här blir det nog dåligt med äpplen i år. De blåser ner i blåsten :(

Tarja
0

Hos oss växer:

- Hallon
- Jordgubbar
- Röda och svarta vinbär
- Krusbär
- Körsbär
- Äpplen
- Päron
- Gurka
- Tomater
- Morötter
- Gräslök
- Vitlök
- Paprika
- Potatis
- Sallat

Det var det jag kunde komma på just nu, det finns säkert någonting mer Glad

DesK
0

I fredags fick jag äntligen tag på en fläderbuske Skrattande

/Désirée

storost
0

#25 Och vi ocksåGlad

min egen hemsida.

Sovgott
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, vad mycket nyttoväxter ni har!

Jag har bara en tomatplanta i köksfönstret. Visserligen är den stor, tar upp halva fönstret, och nu börjar tomaterna bli röda. Glad Men så bor jag i lägenhet utan balkong. Rynkar på näsan

DesK
0

#27 Också i fönster kan man ha sin lilla trädgård Glad

/Désirée

Sovgott
0

#28. Ja, det är sant. Glad När jag sitter i köket känns det som en liten trädgård. Tomatplantan petar mig i ansiktet när jag sitter och äter. Flört

DesK
0

Så underbart härligt! Skrattande

/Désirée

Karmatarerskanise
0

#27 Fin bild :)