Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 9586 ggr
Sandra76
0

Enkel efterrätt i ugn

Vet inte vad den heter/kallas för, men jag fick receptet av en kompis.

Det är med bär, frukt och choklad och man kan ta precis vilka bär och frukter man vill.

Man kan variera den en hel del, här kommer mitt förslag!

Inga måttangivelser utan ta själv hur mycket du vill ha

Frysta bär av blåbär, hallon och jordgubb( eller färska, men svårt just nu, frysta ger mer saft oxå  Glad

Skivad banan

Skivad kiwi

Blandra ihop i en ugnsfast form

Riv 100-200 gram vit choklad och strö över frukt/bär blandningen.

In i ugnen tills chokladen smält, cirka 10-15 minuter. Ugnstemperatur 175-200 grader

Servera medan den är varm tillsammans med vaniljglass eller vad man vill ha Flört

Enkelt, går att förbereda frukten och bären och chokladen innan, och stå i kylskåp ett tag innan, ta fram och in i ugnen när efterrätten är tilltänkt.

Anne
0

Sandra, det där är en riktig klassiker! Glad Kallas för Gino, och en del insisterar på att det bara får vara just jordgubbar, banan och kiwi. Jag är ingen gino-puritan, och dessutom tycker jag inte att varma jordgubbar är nån hit, så jag tycker att man kan ta precis vilka frukter och bär man vill.

Sandra76
1

Tack! Gino., va´ bra nu vet jag det.

Illan
0

Äkta Gino är riktigt hopplöst för de som är allergiska. Både kiwi och jordgubb innehåller histaminfrisättare (tror jag de heter) och är man pollenallergiker så är banan ofta också hopplöst(korsreaktion på björk). Så vi gör "gino" på de frukter vi tål Glad Och så får vi ta mörk choklad istället för vit, för vi tål inte mjölk

Hum, det är ju egentligen en helt annan rätt vi gör. Vad ska vi döpa den till? Fino? Super-dino? After-dino? Tuttifrutti au four?

Riven mandelmassa är också gott på förresten Glad

Anne
0

Fino, strålande namn tycker jag :)