Sillinläggningar
Nu är det snart dags att lägga in sill, dela gärna med dig av dina goda recept.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Här är mitt standardrecept
4 urvattnade filéer av salt sill
1 rödlök
15 kryddpepparkorn
Lag:
3/4 deciliter ättiksprit
2 deciliter vatten
1 1/2 deciliter socker
1 lagerblad
Koka upp vattnet med ättikan och sockret. Rör så att sockret löser upp sig. Lägg i lagerbladet och låt sedan lagen kallna helt.
Skär sillfiléerna i sneda bitar och varva i en glasburk med den grovt krossade kryddpepparen och den skurna rödlöken.
Häll på den kalla lagen så att den täcker sillen.
Ställ i kylen i cirka 2 dygn.
Variera smaken med att tillsätta en finslantad morot och purjolök. Någon skuren vitlökslyfta i lagen är också gott som omväxling.
/Désirée

Här är två av mina favoriter.
Inlagd sill
1 burk inläggningssill
1-2 rödlökar
Lag:
2 deciliter vatten
1 deciliter ättiksprit
1 ½ deciliter socker
10 kryddpepparkorn
5 vitpepparkorn
1 lagerblad
Skär filéerna i bitar och skär den skalade rödlöken i skivor.Blanda ihop ingredienserna till lagen och koka upp den. Låt den svalna. Varva sill och lök i en burk och häll den kalla lagen över sillen. Klar efter 4-5 dygn.
Glasmästarsill
1 burk inläggningssill
Lag:
1½-2 deciliter socker
1 deciliter ättiksprit
2 deciliter vatten
1 lagerblad
10 kryddpepparkorn
½ skivad morot
1 skivad rödlök
1 liten bit pepparot i små tärningar
Skär sillen i bitar. Blanda allt utom sill, morot, lök och pepparot i en kastrull och låt det koka upp. Låt svalna.
Varva sill, morot, lök och pepparot och slå den kalla lagen över. Låt stå ett par dagar innan den är klar att äta.
Hälsningar
Louise

Fy Sören, vad det vattnas i munnen. Och det värsta är ju att drickat blir utspätt! 
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
OT Jag vill bara tipsa om att den allra godaste sillen (tycker jag, ska jag väl tillägga) är den hela saltade man köper hos fiskhandlarn.
Det är visserligen lite söligt att själv filea och dra av skinnet men jag tycker det är mödan värt.
Min man och jag har en tradition dagen före julafton då han gör sin underbara sillsallad. Då tar vi och skivar upp den lätt urvattnade sillen och ta några bitar tillsammans med en rejäl "skåne"
/Maria

Håller med dig bumbleboo jag köper också helst hel saltad sill, men jag tror inte det är så vanligt längre.
Min pappa han sköter sillsalladen och det är nog att bitarna ska va exakt lika stora och vi får inte lägga oss i. 
Hälsningar
Louise

Bra Farsa du har. All matlagning skall ske med millimetermått.
I kokboken kan det stå: en NYPA salt. Vadå Nypa. Min nypa är väl inte lika stor som hans, den där sme´halvan.
Nä! Exakthet är en dygd!
Tom

Japp han är ovärderlig min pappa, med det är nog de flesta pappor för sina barn. 
Lite mer OT har ni ätit glödstekt saltsill nån gång? Man tar sill direkt ur tunnan som man steker på glöd och sedan lägger i vatten. Det gjorde vi när jag var barn och vi älskade att ta det salta vattnet och mosa potatis i det.
Hälsningar
Louise

Har jag också gjort. Och,okay, det gick väl. 
Tom
#7 Det måste jag testa. Jag älskar nämligen saltsill.
/Maria

Då kommer du gilla detta jag har inte gjort det på länge faktiskt hör lite sommaren till på nåt sätt.
Hälsningar
Louise

Traditionellt här brukar man servera den glödstekta sillen i tunnbröd med mosad färskpotatis och gräddfil. I veckan ska jag testa en variant med surkål i stället för potatis och toppa med rödlök och kanske lite gräslök… tunnbrödet får man stå ut med då det är midsommar ! 
Medarbeterare på Kost