Bubbelfrågan
Vad dricker ni på tolvslaget i år? Vad har ni för bubbelfavoriter? Själv är jag vanbsinnigt förtjust i den halvtorra Gula Änkan, men den (hon) är ju rätt dyr… Någon som kan rekommendera ett gott bubbel?

Gula Änkan är inte riktigt i min smak. Moët är bra mycket bättre, inte så torr.
Gott nytt!
Robert
Jag dricker väldigt gärna champagne. Har inga favoriter, det beror ju lite på om man bara ska skåla eller äta något till. I år blir det nog en Pol Roger.
En gammal favorit om man vill snåla lite tycker jag är tyska "Deinhard Lila". Ett riktigt bra mousserande vitt till högst överkomliga pengar.

Smaken är som baken, delad - jag tycker inte om torra drycker och dricker bara och gärna Martini Asti (el liknande).
Tar gärna en Moet, men gör det redan när nyårsfesten börjar som välkomstdrick och tar bara något lättare mousserat vin vid 12-slaget då smaklökarna efter mycket god mat och en del annan alkohol kan vara mindre fin känsliga.

Håller med dig Henrik - ska man dricka champagne så ska den drickas utan inblandning av så få andra smaker som möjligt om den ska komma till sin rätt.
Mvh Lise-Lotte
Jag kör också Gula änkan. Jag gillar riktigt torra champagner.
Vänliga hälsningar
Niklas
Efter förrätten kan meddelas att Ppol Roger får gott betyg. Fantastiskt smakrikt - uppfyller alla mina förväntningar. Gott Nytt!

Jag har en ny favorit, eftersom jag vill ha lite sötma i det hela så blev jag positivt överraskad av en "budgetvariant", ett ukrainskt mousserande vitt vin från Odessa. Verkligen jättegott med fruktig smak!
Jag tycker att Champagne är en av de mest överskattade dryckerna som finns. Jag har provat ganska många olika men bara en har varit god. Jag har för mig att den heter Louis Roederer. Jag köpte den när vi hade en "Välkommen till världen-fest" för min dotter.
Anledningen till att jag valde just den sorten var att jag hittade en gammal trälåda med rejäla handtag på vårt landställe. Lådan hade loggan inbränd på sidorna. Det fanns även en fraktsedel med som talade om att det var en gammal släkting som hade fraktat Champagnen från deras hem i Djursholm till lantstället som ligger på en ö utanför Härnösand.
Så de gamla släktingarna hade bra smak redan då =)
I år skålade jag en Lanson Black label. Den smakade fränt av jäst och alkohol. Av sex personer var det bara en som drack upp allt i glaset. Och jag skulle tro att det var för att vara artig.
Tom
Du är nog inte ensam, om folk vågade vara ärliga…
Jag har varit på ett antal vinprovningar med en champagne och två vanliga vita mousserande i olika prisklasser. Det har alltid varit så att de flesta tycker att det godaste - det de trott vara champagne - har varit ett av de andra…
Tyvärr (?) har jag själv alltid prickat rätt. Jag älskar champagne, tycker att det är stor skillnad på "äkta vara" och att det är värt varenda öre.

Drack Moet. Tycker Champagne är gott men absolut inte prisvärt. Oftast är vitt vin godare, även om man kanske inte kan jämföra champagne med vitt vin. För priset av en champagneflarra får man en hel del gott vitt vin…
Oskar

#11…fast blir man lika härligt bubblig då? Jag gillar skumpa just för den där pärlande känslan. Som fnitter tappat på flaska…
När vi tar en vända i bubblet (badet) brukar ett par flaskor i 200:- klassen passa bra. När det är lite festligare tar vi gärna något oprövat i 400-600:- klassen.
Man blir så härligt härlig när man druckit bubbel i badet 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#13 Haha! Vad mysigt det lät! Blir omedelbart sugen på att handla en badbomb och en liten flaska av något bubblande, och drömma mig bort från snö- och isvindarna ett tag…
#14 Det finns inget så härligt som bubbel i badet. Det är en vardagslyx man borde använda sig av oftare, särskilt i dessa "spa" tider…det är dessutom mycket billigare än att gå på riktigt spa.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.