Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2695 ggr
Tisdag
0

Svensk mat

Vad är typisk svensk mat för er?

En kompis till mig vill ha hjälp med en typisk svensk rätt att laga till utländska besökare. Han är ingen superkock, så det ska vara något väldigt enkelt. Kanske även en dessert?

Då jag sökte på husmanskost på tasteline så fick jag upp förslag som paella och lasagne, dessa är enligt mig inte husmanskost eller är det det, har det blivit det?

DesK
0

Både det svenska julbordet och smörgåsbordet är ju säkra klassiker. Klassiska husmanskosträtter är: Ärtsoppa, Ängamat, Köttsoppa, Nässelsoppa. Stekt salt sill med löksås, Sillbullar med korintsås, Stekt strömming, Laxpudding Rökt eller gravad lax, Inlagd sill, Kräftor. Dillkött, Pepparrotskött, Bräckt oxbringa med rotmos, Kokt höns med currysås, Kalops, Lamm i kål, Sjömansbiff, Stekt fläsk med löksås, Korvkaka, Pölsa, Köttbullar, Biff à la Lindström, Kåldolmar, Kålpudding. Bruna bönor, Rotmos. Filbunke, Ostkaka, Fattiga riddare, Änglamat.

Det beror helt på varifrån gästen kommer vilken mat som kan passa. En meny skulle kunna vara: Ett litet fat med en kräfta, någon inlagd sill, gravad lax. Huvudrätt kan då vara Kalops, Sjömansbiff eller Dillkött och till efterrätt Änglamat eller Ostkaka. Kaffe och kaka. Glöm inte en av de allra mest svenska företeelserna Kanelbullar.

En hel del av de rätter jag räknar upp finns i olika varianter världen över, men de får ändå anses som Svenska i detta sammanhang. Varken lasagne eller paella kan dock anses som Svensk husmanskost.

/Désirée

KimE
0

Semla/hetvägg

Bergspuman
0

Om din vän vill ha något riktigt klassiskt och svenskt med de typiska råvarorna, så skulle jag säga förrätt gravad lax med dill och några färskpotatisar, varmrätt renskavspanna med kantareller och lingon, och till efterrätt friterad Västerbottensost med hjortronsylt! Han kommer nog att dåna av hänryckning.

Bergspuman
0

Eh detta kanske inte är ENKELT, men i alla fall förrätten och varmrätten borde vara enkla att göra. Efterrätten kan bli knepigare förstås. Sorry!

Kanske ersätta med glass och varm hjortronsylt?

Tisdag
0

Åååå vad gott allt låter…

Gästena är från ungern/polen.

DesK
0

Jag tror att du då gör bäst i att undvika så exotiska rätter som gravad eller rökt lax och inlagd sill.Om din vän ändå skulle vilja bjuda på exempelvis gravad lax så bör han kanske se till att det finns ett lite mindre exotiskt alternativ Flört Kanske skulle det gå att servera 3-4 olika små snittar: en med gravad lax, en med västerbottenost, en med rökt renstek och en med Kvibille ädelost. Dessa bör då ligga på något typiskt svenskt bröd, kanske någon bit kavring och någon bit gott knäckebröd. Allt detta går ju att köpa helt färdigt. Om Bergspumans förslag till dessert är för svårt skulle din vän kanske kunna servera glass med varm hjortronsylt till efterrätt. Glad

/Désirée

Tisdag
0

Uppdatering!

Kompisen bjöd gästerna på kroppkakor (köpta) med lingonsylt. De verkade uppskatta det.

DesK
0

Kroppkakor var det visst ingen av oss som skrev något om Glad I Polen och Ungern finns ett antal rätter med något som liknar kroppkakor eller knödel, så det var säkert uppskattat. Glad

/Désirée