Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2993 ggr
Bergspuman
0

Antik mat

Läste just en tråd på Epoker iFokus som handlade om garum och blev inspirerad.

Vad åt man i forna tider?

Och nu menar jag under antiken och romartiden, fram till 1500-1600-tal.

Jag har läst ett antal böcker av Vibeke Olsson som handlar om Rom på ca 200-talet efter Kristus, hon beskriver ingående den slags mat som slavarna åt.

Stuvade kikärter, stuvad vitkål, någon gång stekt fisk, lök. En skvätt vin emellanåt, oliver. Lyx kunde vara ett ägg så att de kunde baka en honungskaka.

Det beskrivs hur de romerska soldaterna åt. Gröpvälling, nybakt bröd på egenhändigt malda sädeskorn. Linser och fläsk.

I patricierhemmen fick man kanske skinka, skärbönor och broccoli. Naturligtvis drack man mycket vin, men blandade det med vatten.

Några fler som har lite kunskaper om antika och forna matseder?

storost
0

I centraleuropa åt normal folk tidigare vanligtvis grytmat. Kött fanns sällan.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Åsa S
0

Det finns en del recept i boken historiebok för kakälskare exempelvis på honungskaka, romerska Globi och liknande ifall man vill testa bakverk.

DesK
0

Brödrätter har mycket gamla anor. Från början bakade man tunna bröd som fick tjäna som tallrik och de användes även som "bestick". Enkla rätter med sädeskorn som ibland piffades upp med lite fett eller kött är också mycket gamla. Glad

/Désirée

Tisdag
0

Jag har en intressant kokobok som heter "Den klassiska kokboken" som beskriver matlagningskonsten i medelhavsområdet från ca 750 fKr till 450 eKr. Flera av recepten innehåller garum samt andra "udda" smaksättare som; Defrutum (koncentrerad druvmust), Asafoetida (dyvelsträck, kåda), kattmynta, mastix (kåda), vinruta.

Jag har inte provat något av recepten än men det är underhållande läsning.