Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 4735 ggr
Karmatarerskanise
1

Grillad ryggbiff

Tänkte bara tipsa om hur jag gör när jag grillar ryggbiff.

Jag skär ryggbiffen i skivor, cirka 1,5-2 centimeter tjocka. sedan mörar jag skivorna med en kötthammare, på båda sidorna så att skivorna blir riktigt tunna, mellan 0,5-1 centimeter tunna. Sedan lägger jag dem i marinad (olja, sesamolja, vitlök, rosmarin, honung, örtsalt, sweetchilisås, cayennepeppar,
svartpeppar och lite citron.)

Sedan lägger jag dem i grillgaller och grillar snabbt över hög värme. Blir underbart gott. Speciellt om man har en kolgrill Glad

Till det åt vi idag potatisklyftor grillade i folie med lite rosmarin, smör, salt och peppar. En grönsallad och vitlöksdressing.

Glömde tyvärr ta foto, det får bli nästa gång.

DesK
0

Ett jättetrevligt och gott tips! Glad

Om inte Hera har något emot det tycker jag att vi kan fylla på denna tråd med förslag till skivgrillat kött och olika kryddning.

/Désirée

KimE
0

Jag brukar grilla schampinjoner och tomat till. Jag har aldrig prova banka köttet. Jag efterkokar i en gryta.

MaMaMade
0

Tack för receptet Hera! Tror att vi ätit upp den sista ryggbiffen men det måste ju vara gott till övrigt kött också. Har ett par stora älgstekar som grillas framöver (och älgkött måste nästan alltid bankas om det ska grillas, i alla fall om det kommer från ett äldre djur).

Honungsmarinad blir för övrigt jättegott till tunna skivor älgkött som man bankat lite extra på och snabbgrillar över mycket het grill. Lite olja, soya, honung och peppar. Salta brukar vi göra vid bordet. Ibland häller jag i en gnutta citronsaft också. Låter det ligga 1-2 dygn i marinaden.