HUSMANSTIPS?
Jag har råkat bränna en kastrull, en jag fick av min pappa innan han dog.. Och jag vart så himla ledsen, brände fast riset..
Hur gör jag för att få bort de sotiga svart brända? Har någon några bra tips?
Samt hur rengör man spisplattorna på skonsammaste vis?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Usch sånt är tråkigt!
Om det är en rostfri kastrull kan du göra rent den med löddrande stålull exvis Svinto. Det hjälper alltid att blötlägga kastrullen med det samma när man råkat bränna vid något. Är det en kastrull med släpp-lättbeläggning kan du kanske också använda Svinto, men du måste vara jätteförsiktig, så att inte beläggningen skadas. Du kan även pröva med att ha rätt mycket diskmedel i botten på kastrullen och bara lite vatten, så att hela botten är täckt. Låt stå så över natten och skrapa sedan försiktigt med till exempel en stekspade.
Om det är vanliga gammaldags spisplattor funkar även där Svinto, men när plattorna är rena bör du smörja in dem med lite matolja, så att de inte rostar. Viktigt är i samtliga fall att du inte använder stålullen när den har slutat att löddra!
/Désirée
Ibland fungerar det också bra att lägga en diskmaskinstablett i grytan med lite vatten och sedan låta det stå och koka på låg värme en stund. Har man inte bränt alltför mycket kan det ibland lossa med en vanlig diskborste och lite kraft efter det.
Blötlägg i flera timmar, ta sedan bitsocker och gnugga!