Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 5358 ggr
[Tassy]
0

Lergryta

Nu är jag riktigt nyfiken på lergrytan. Vi använde det en del när jag var liten, men har bara svaga minnen och helt andra smaklökar idag ändå.

Varför är grytan bra?

Fördelar/nackdelar?

AnneN
0

Ursäkta om jag kapar lite med en till fråga om lergrytor.

Vilken lergryta rekomenderar ni att man införskaffar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DesK
0

#0 En stor fördel är att själva tillagningen kräver minimal passning. I praktiken kan man lägga ner allt man vill ha till middagen i lergrytan, ställa in den i kall ugn och ställa in värmen och sedan göra nåt helt annat i cirka en timme.
Fördelen se ovan
Nackdelen är att man måste blötlägga grytan cirka 20 - 30 minuter + att grytan tar smak av vad som tillagas i den.Det går alltså inte ha samma gryta till kött som till fisk.

#1 Jag tror att vilken lergryta som helst funkar bra. Köp den som har en lagom storlek för dig och din familj Glad

Bonuspoäng är att det också går fint att baka matbröd i lergryta Glad

/Désirée

storost
0

Hos IKEA heter den "STIL lergryta", hos Clas Ohlsson heter lergrytan "Schlemmertopf" och så vidare. Det spelar ingen roll vilket märke du köper.

Storleken är en annan sak. Köp inte en för liten lergryta, om du har en familj med 4 eller fler personer. Om du vill laga en hel måltid i lergrytan, då behövs en lite större modell.

Men istället för en lergryta kan man också använda en ugnssäker glasskål med lock eller en gjutgärnsgryta. Det är inte direkt samma sak, men de går också utmärkt att laga mat i.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.