Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 32280 ggr
AktieTrader
0

Enkel bjudmat

Vi ska ha kalas med släkten på söndag och jag har inga ideer alls.

Det jag söker är enkel bjudmat till 18 pers (häften barn 8-13 år). Det vi har haft tidigare är tacos, indonesisk kycklingsoppa, gulasch och pastagratäng med kassler, så det går bort.

Lorita
0

Revbensspjäll, köp dom på IKEA, hickoryrökta och jättegott och lite plock med grönsaker till det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AktieTrader
2

hmm, närmsta ikea ligger 9 mil bort :-)
Och köpa revben till 18 pers skulle kosta minst 1000kr för bara revbenen.

Terrierlina
1

Lasange är alltid gott! Du kan göra en fartig med sambal till de vuxna och en mildare till barnen. Och så en god sallad till….

Pernilla
0

Soppor av alla de slag funkar ju. Potatis och purjosoppa, rödbetssoppa, asiatiskt med nudlar… servera med gott bröd som kan bakas i förväg.

Lasagne är bra bjudmat, precis som Terrierlina säger, eller kanske pasta med ett par olika såser - köttfärssås för mindre gastronomiskt utveckklade smaklökar, något mer sofistikerat till de äldre.

ikna
0

Själv ska jag ha kalas i morgon och tänker bjuda på grönsakspaj med ost i, sallad och dinkelbröd till. Sen har jag bakat chokladtårta (av smalare sorten) och till det har jag fruktsallad och grädde. Allt i hälsans tecken! Flört

mandymoo
2

Paj är bra att bjuda på, man kan göra några olika sorter när ni ändå är så många. Med sallad och ett gott bröd till, som tex dinkelbröd.

Recept på många goda pajer finns bland annat här

AktieTrader
0

Tack för tipsen, jag får se vad det blir. Vi renoverar köket så man har inte ork/tid för en massa matlagande.

Koka saftgrytan full med makaroner, en flaska ketchup och varsin sked till gästerna är ungefär vad jag känner för att laga Fundersam

AndersE
0

Vid stora bjudningar med olika åldrar har jag ibland fixat pasta i stora lass - och sedan olika såser, med olika vuxen- och barnsmak. T.ex.

• Köttfärs med bacon, vitlök, chili och grädde
  • Gorgonzola

Lite goda tillbehör gör att bordet kan se festligt ut ändå:

• Oliver
  • Soltorkade tomater
  • Mozzarellasallad
  • Riven parmesan
  • Pesto av olika slag
Salmiak
0

Jag skulle satsa på antingen smörgåstårta (eller är jag hopplöst ute då?) eller en redig pastasallad eller två :)

min favorit har:

pasta

sallad, gurka, majs, körsbärstomater+lite soltorkade i olja uppskurna i bitar, röd lök, paprika eller vad man nu tycker om.. samt grillad kyckling (den late köper färdig kyckling.. typ 2 st skulle jag tippa går åt) , feta ost och avokado.

samt en tråkvariant med skinka/salami/cuber med god mild ost..

Lorita
0

#2 jag måste bara rätta dig, jag var och köpte revben i går på IKEA, dom är godare än vanliga revben. Dina 9 mil dom tar jag som ett starkt argument emot. Men en påse revben kostar 39:- och är 500 g, lagom till två men så vill man vara säker på att det ska räcka så säg 1,5 person per påse. Det blir 39/1,5 = 26 kr personen och ni var 18 st då skulle det hela kosta 468 kr det var en bit från en tusenlapp det Skrattande

Serverar man gott bröd till och en sallad så blir det inte så mycket jobb heller och övriga tillbehör är ju billiga, sås till revbenen ligger i påsen en riktigt god sås faktiskt.

Vi brukar ha dom revbenen till barnen när vi har kräftskiva, jag brukar köpa lite extra så det kan bli som lite natta mat också.

Terrierlina
0

Man kan ju köpa färska revben i mataffären oxå och grilla själv i ugnen. Blir lika gott och är väldigt billigt, brukar kosta 50 kr kilot ungefär…. gott med potatissallad till, köp färdig potatissallad och blanda i lättfil och fint skuren isbergssallad…. gott!

Lorita
0

Dom rökta har fördelen av att ha mer kött på sig, men att göra själv är en utmärkt idé man kanske skulle skaffa sig en rök, enris har jag ju fritt av. Det låter riktigt mumsigt Skrattande

MaMaMade
0

Revbensspjäll är namnam o gillas även av barn, samt sköter sig själva i ugnen.

Har sökt men ej funnit mitt recept på kinesiska (el var det thailändska?) revbenssppjäll. De är supergoda m bl a kanel o stjärnanis som krydda. Kanske ngn annan här har tillggn till det receptet?

Nudlar o ngt grönt till…lättfixar o gott…gillas av de flesta.

Hoppa ni får en trevlig kväll!

MaMaMade
2

*Yes*, att gräva djupt lönar sig! Här kommer mitt recept, lite sent men det kommer väl fler bjudkvällar. :)

1 kg korta revben

½ citron

½ liten apelsin

2½ cm skalad färsk ingefära

2 skalade vitlöksklyftor

1 liten hackad lök

2 msk soya

2 msk risvin

½ tsk thailändskt sjukryddors-pulver

2 msk flytande honung

1 msk sesamolja

1) Lägg revbenen i en stor rostfri form, täck m folie o låt stå i 175 grader varm ugn i 30 min.

2) Ta  ur klyftorna ur citron o apelsin (ta bort alla kärnor) o lägg fruktköttet i en matberedare tillsammans m ingefära, vitlök, lök, soya, risvin, sjukryddorspulvret, honung o sesamolja. Kör till en slät sås.

3) Häll bort allt fett från revbenen o skeda såsen över dem. Se till att revbenen täcks ordentligt av såsen. Sätt in i ugnen igen på 200 grader o stek dem i ca 40 min el tills de är gyllenbruna. Vänd o ös dem o då.

Garnera m citronklyftor o servera dem varma tillsammans m apelsinklyftor.

Har inte hittat ngnstans vad sjukryddors-pulver är så jag använde kinesiskt 5-kryddors istället. Det kanske är en felskrivning i mitt recept? Iaf innehåller den kinesiska blandningen: stjärnanis, Sichuan-peppar, fänkål, kryddnejlika o kanel…hittar däremot inte mängden av de olika kryddorna till pulvret.

Lorita
0

Vad blev det för mat då? Flört

AktieTrader
0

Jag har visst glömt att svara på detta. Det blev Tacos (igen) för det tog minst tid i köket.

Veduran
0

Men… revben på IKEA!? Fundersam

Anne
2

Veduran - det är inte Ikeas egna, utan det är från ett företag som gör "amerikanska" rökta revben, baby back ribs. (I alla fall de JAG har sett på Ikea.) De finns i frysdisken - inte bara på Ikea, utan även på Ica. Det finns en hemsida, här. Väl värda att testa. :)

E_hjo
0

IKEAs köttbullar är också värda att testas! =)

Lorita
0

#17 prova dom, dom är jättegoda, det är en hel avdelning utanför kassorna med mat och godis. Dom har choklad som ser ut som dalahästar, ganska god och jag brukar köpa det när vi har hemma folk, för att förstärka min image som häst nörd Generad