Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1863 ggr
woodspirit
0

Efterlyser smarta kökstips?

HEJ!

Har ni några?

Själv har jag för tillfället bara två (lite stressad just nu, men det går över…)men tänk om de redan är välkända :P  …………………………..

1. Lägg saltet i pastavattnet EFTER det kokat upp. Saltet bromsar nämligen kokstarten. (om du nu har lite bråttom…)

2. Lök och vitlök går lättare att skala om man gör det under rinnande vatten!

Jag vill gärna ha fler smarta, käcka, enkla tips!

woodspirit
0

Ingen?

Ledsen

Anne
0

Åh, jag vet inte om jag har några sådär supersmarta tricks egentligen.. men om man ska tärna avocado, då man man dela dem på hälften, skära ett rutmönster direkt i halvorna, med skalen på alltså, och sen gröpa ur med en sked. Vips har man fina tärningar :)

woodspirit
0

OK! Tack! Det måste jag pröva nästa gång. Men jag har alltid samma fundering varje gång jag använder avocado: Måste man skala bort skalet = oätbart?? Jag har gjort det eftersom jag inte vetat!

Anne
0

Jajamensan, skalet på en avocado kan man inte äta.

Illan
0

Koka upp pastavattnet i vattenkokaren - Koka upp potatisvattnet i vattenkokaren - blanda lite diskmedel i vatten och häll i sprayflaska för snabbdisk (spraya, gnugga, skölj, klart) - frys in färs i platta paket, för de tinar snabbare - Solhavre går att frysa in - frys in vinslattar i istärningsfacken så kan du ta några i såsen då och då - ett par vitlösklyftor kan koka med potatisen och gå med i potatismoset vilket blir supergott…

Avocadoskal ska man inte äta.

*rusar vidare*

Vannillia
0

när man hackar lök är det bra att ha kallvattenskranen rinnande..

ögonen rinner mindre då..Skrattande

Karmatarerskanise
0

Man kan även ta en sockerbit i munnen då man hackar lök

[Asta]
0

Jag brukar ha simglasögon på mig när jag hackar lök. Urtjusigt

TacoBelle
0

En bränd gryta blir snabbt ren om man gnuggar på det brända med en sockerbit! Det funkar verkligen!

Rolig tråd, hoppas det kommer fler bra tips.

marwes
0

En av de få fördelarna med att vara halvblind är att när man har llinser i och hackar lök känns det knappt alls.

[Asta]
0

#10 - det är nog individuellt. Jag får skitont i ögonen när jag har linser och hackar lök. Men jag är också väldigt känslig när det gäller lök.

woodspirit
0

#5 Det var många på en gång!

Platta köttfärspaket brukar jag också göra, de tar även mindre plats i frysen. Vitlök i potatismoset låter verkligen jättegott… Måste testa det.

Lökhackning… Vissa ställer sig på knä och hackar eftersom "gaserna" (???) från löken går uppåt och förbi ögonen. Andra andas bara genom munnen, det skall funka säger dom…Bara man inte glömmer av sig…

Ett annat bra tips jag har är att om du vill att vitlöken skall hålla längre, skala varje vitlök, lägg sedan i glasburk, fyll upp med olivolja, skruva på locket, ställ in i kylen. Då håller den mycket längre. Bara att ta fram vid behov. Dessutom kan man använda sig av oljan när man lagar mat. Suveränt.

Plus ett mormorstips: För att morötterna skall hålla längre, lägg i lite hushållspapper här och var i morotspåsen, stäng och förvara i kylskåp. Papperet suger upp fukten och håller morötterna fräscha!

Terrierlina
0

För att hålla uppskuren grönsallad krispig kan man lägga den i en plastpåse tillsammans med hushållspapper som man har blött och sen bara kramat ut. Knyt ihop och lägg i kylen…

Terrierlina
0

Och om du har lyckats salta för mycket i maten kan du slänga i en skalad potatis i kastrullen, den suger upp ganska mycket av saltet…

Martin
0

Om man skall servera sallad med dressing, kan man med fördel hälla dressingen i botten och sedan "göra salladen ovanpå". När det är dags att servera så tar man sedan och vänder allt så att det blir dressing på salladen också. Lärde mig detta tipset av en tjej jag dejtade för några år sedan, salladen är då fräsch och krispig även om den gjorts en stund innan servering.

mvh Martin

clivia
0

det yttersta gröna på purjolök kan klippas med sax, går mycket fortare upptäckte jag igår. Likadant med salladslök.

Terrierlina
0

Löken kan rivas på rivjärn. Går fortare = inte lika många tårar…

woodspirit
0

#9 Sockerbiten måste jag ju absolut testa - har aldrig hört talas om nåt liknande! Får bara se till att jag bränner vid nån gång då… :)

#10 Knäppt - jag trodde en sekunds ögonblick att du menade lök ihop med kokta gröna linser……. (wake up…)

#14 Mycket bra!

#16 Sax funkar många gånger bättre än kniv, använder saxen hellre de flesta gånger.

Tips! Det sista på osten som inte går att hyvla fryser jag ner, sedan river jag den i en bunke och ställer i frysen. Fyller på allteftersom och när man ska ha riven ost till matlagning så är det bara att ta fram så mycket som behövs. Också väldigt smidigt!

Illan
0

Vitlök i olja för att den ska hålla…. hm, är det inte nån risk där för toxiska ämnen *letar i minnet* Det ska vara klurigt att göra såna där inlagda vitlöksklyftor själv har jag för mig av den anledningen. Nån som vet?

Hos oss går vitlöken åt i en sån rasande fart att förvaringen är det minsta problemet *s*

Mera tips: Hinner du inte koka buljong på räkskalen? Frys in dem och koka längre fram. Gäller fiskskrov och sånt också såklart.

Champinjoner och morötter blir alltid dåliga i min kyl. Eller blev. Ända tills jag skaffade fridgesmartlådor från ett känt homepartyföretag. De håller superlänge och är fräscha. Jätteskönt att inte behöva slänga hälften pga att de blivit dåliga.

Frys in muffinssmet i formarna. När det kommer gäster, ta ut ur frysen och in i ugnen. Kör lite längre en annars. Et voilà - nybakta muffins på ett kick!

Sparris är jättegott att grilla. Lägg dem på rätt håll på grillen bara ;)