Köttfärssås
Jag tänkte att nu ska alla få komma till tals om just SITT sätt att göra köttfärssås.
Finns ju hur många varianter som helst.
Hur gör NI den?
Vilken typ av färs?
Vilka typer av kryddor?
Tomatsås, krossade tomater eller ketchup? Eller inget tomatinslag alls?
Själv gör jag den oftast med krossade tomater, mycket vitlök, rivna morötter och oregano / basilika. Använder nötfärs 10% fett.
Köttfärs (för det mesta älg) + krossade tomater + tomatpuré + finrivna morötter + gul lök + vitlök + lite buljongtärning (oftast höns) + cayennepeppar eller någon chilifrukt.
Nötfärs + gul lök + vit lök + tomatkross + tomatpuré + blandade örtkryddor (typ oregano, basilika, salvia, mejram, timjan) + chili + soja + balsamvinäger eller rödvin + honung eller rörsocker + salt + peppar.
Nötfärs
Gul lök
Vit lök
Krossade tomater
Fänkålsfrö
Morötter
Frysta ärtor+majs+paprika
Lite socker
Lite vinäger eller ättika eller en skvätt rödvin om det finns
Chilipeppar
Oregano
Basilika
Inte alltid, men ibland; rosmarin, timjan
salt
peppar
finhackad och stekt bacon
Paprikapulver
Fläskfärs
Lök finhackad
Vitlök finhackad
Morötter Brunoise
Rotselleri brunoise
Krossade tomater
Tomatpure
Lite socker
Salt och peppar
Färsk basilika
Olika varje gång, ibland med buljong och rivna morötter, ibland med tomatkross, svamp och oliver, men oftast reder jag bara av den och häver i ketchup.
jag varierar lite efter vad vi är sugna på. Vi har alltid, förutom köttfärs, krossade tomater, gul lök, vitlök, tomatpuré, vin eller balsamvinäger, kryddor som exempelvis blandade örtkryddor, svartpeppar och salt.
Ibland finskär jag lite kycklinglever och fräser tillsammans med färsen. Någon annan gång har vi rivna morötter i. Finskuren röd paprika är också gott som omväxling, finskuret bacon likaså, eller varför inte ganska grovt skurna färska champinjoner. Oliver av olika slag och inlagda soltorkade tomater strör jag och ena dotter också gärna på våra portioner.
Färsen kan vara älgfärs, nötfärs eller blandfärs.
/Désirée
Jag har ibland använt finstrimlad färsk vitkål, soja, curry, sambal oelek och kokosmjölk och fått en thailändsk variant.
Köttfärs (för det mesta älg) + krossade tomater eller tomatpuré + gul lök grovhackad lägger i den efter köttfärsen är stekt, svartpeppar, salt. Reder med maizena eller mjöl och en skvätt mjölk eller creme fraiche.
Vad är bruniose?

Vi har så olika varianter med haricot, lök, hackade tomater, crème fraiche, vispgrädde olika örter. Sen också med vitkål, sen typ Bolognesesås med mera.
Vänliga hälsningar Stephan
KimE; det är fint tärnat.
aha!
KimE; jag läser restaurang nu, så jag försöker öva på alla dessa facktermer
Övning ger färdighet
Det mesta låter godare om man blandar in lite franska. 
Jag kan inte svara på frågan för min köttfärssås ser olika ut varje gång beroende på vad jag har hemma och smaken för dagen
/Maria
Jag tänkte faktiskt lära min särbo att göra köttfärssås… Han är inte matlagningskunnig för fem öre, men en köttfärssås kan alla lära sig göra.