Bästa oxfilén
Efter ett tips från en av kockarna på stadshuset och Nobelmiddagarna fick jag ett tips på hur man kan få en oxfilé att bli ännu mörare än vad den är normalt.
Låt den ligga cirka 3-5 dagar över tiden i kylskåpet. Se till att den inte kommer i beröring med något och pillra inte på den.
Efter 5 dagar tar du ut filén ur kylen och tvättar den ren med vanligt soda vatten (eller wichy vatten). Tvätta grundligt för du vill få bort alla bakterier från ytan.
När man nu tillagar den så kommer du att känna att den blir mör som leverpastej. Stek den dock inte blodig utan gärna medium eller välstekt.
Observera! Detta funkar bara på fint kött såsom oxfilé - ta inte någon annan köttbit och pröva.

Vilket bra tips,hade jag ingen aning om att man kunde göra så.det får jag allt testa någon gång.
Låter som ett säljargument för att få sälja gammalt kött ännu dyrare 
Mvh // Johan

Ett annat tips för bra kött är att äta allt annat än Svenskt kött. Personligen så blir jag alltid förvånad över hur lindade de flesta är kring de svenska böndernas propaganda om hur överlägset det Svenska köttet är. När det i själva verket är torrt segt och dåligt marmorerat.
---

Jag la in detta receptet förut men jag vet inte hur man länkar till ett annat inlägg så jag gör så här (denna oxfilén är verkligen så god och väldigt mör):
4 personer
- 800 gram oxfilé
- Salt
- Svartpeppar
- Smält margarin
Marinad:
- 1,5 deciliter matolja
- 3 matskedar äppelcidervinäger
- 0,5 tesked grovstött vitpeppar
- 0,5 tesked grovstött rosépeppar
- 1 pressad vitlöksklyfta
- 1 tesked smulad dragon
- 1,5 deciliter soya
Gör så här:
Torka och putsa köttet. Gnid in det med salt och peppar. Pensla med det smälta margarinet. Lägg köttet i en ugnssäker form med en köttermometer instucken till köttets mitt.
Stek filén i ugn, 125 grader tills termometern visar 55 grader. Blanda under tiden marinaden.
Låt det färdiga stekta köttet svalna. Lägg det i dubbla plastpåsar, häll i marinaden. Pressa ur så mycket luft som möjligt och tillslut påsen. Lägg den i en inte alltför stor form. Marinera i minst 2 dygn och vänd påsen ofta.
Skiva köttet i tunna, knappt centimetertjocka, skivor och servera kallt till någon god ugnsstekt potatis.
Med vänlig hälsning CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#5 Mums, verkar jättegott :)
Den godaste oxfilén jag vet är:
Helstekt ofilé i ugnen med gratinerad champinjonstuvning och hasselbackspotatis plus en blandsallad till. Mums!
Åkej, så man ska låta köttet ligga så det nästan börjar bli dåligt. Vad vichyvattnet ska göra för skillnad gentemot vanligt vatten *funderar* skulle möjligen vara att det är lite saltare då? Äsch, jag köper Limousinekött hos min favviskötthandlare och det är då mört så det smälter i munnen 
Äter gärna mitt nötkött mellan blodigt och medium, det får inte rinna av den men det behöver inte heller bara vara absoluta centrum som är rosa eller rött.
Åt hjortytterfilé på restaurang häromdagen och är helt såld. Funderar på hur man skall göra det hemma, men det får bli en annan tråd.
mvh Martin
Tänker inte testa detta på min älgfilé, som vi ska äta ikväll.
Äter den nog helstekt, med gorgonzolasås och klyftpotatis. För jag vet att den är väldigt mör, eftersom vi redan har ätit en filé tidigare, från samma älg.