Paradisfrön
Läste om paradisfrön i en bok. Ska vara lite som svartpeppar fast blommigare och med lite citruston (inte citronpeppar). Är det någon som vet om man kan hitta de här nånstans i stockholmstrakten. Nån som kan någon väldigt välsorterat kryddhak till exempel Har kollat i Hötorgshallen but no cigar.
Amanda Hesser, kanske? Hon tjatar ganska rejält om det, så jag är också nyfiken
Har inte direkt koll på var det kan finnas, men jag ska undersöka lite. Hett tips: maila Cajsa Warg. De brukar kunna ta hem nästan vad som helst.

Tack hjärtligt för det, ska kolla Cajsa Warg. Jorå, visst var det tant Hesser. Gillar du boken?
Ja, jag gör nog det! Lite kluven - en del av hennes texter tycker jag är sådär, och hennes attityd, well. Men på det stora hela tyckte jag om den, helt klart. Och det var många recept som jag är sugen på att testa.
Åh, jag såg dem i något matprogram, BBC Food skulle jag tro hänger mest där. Skulle också vilja prova den sorten.
Snälla, skriv och berätta vad de sa hos Cajsa Warg!

Har fått svar från Cajsa Warg. Paradisfrön är tydligen detsamma som guineapeppar. Det finns att köpa i butiken på lösvikt. Spring inte dit och köp allting före mig nu bara, så att det är slut när jag kommer dit!
Åh, jag gillar verkligen deras service svar kommer alltid kvickt - och nästan alltid finns det man vill ha.

HAha! Jag skulle just lägga in den här frågan efter att ha läst "Cooking for Mr Latte". Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av den boken och önskar att den blivit placerad i ett annat fack än rosa-fluff-chick-lit.
Vad fint att ni tar reda på saker innan jag ens hinner fråga.
Av en händelse hamnade jag här , pysslar med medeltid och medeltida mat deras särpräglade kryddblandningar som bla innehåller "seed of paradise" Paradisfrö eller korn på svenska, eftersom jag inte hade en aning om vad detta är så hittade jag följande förklaring:
Paradiskorn
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Paradiskorn
Paradiskorn, frö från växten Aframomum melegueta även kallat för Paradisfrö, Alligatorpeppar, Guineapeppar, Meleguettapeppar, Arabisk Kardemumma, Stor Kardemumma, har använts som krydda och doftämne i Europa från antiken till våra dagar. Jämförd med våra dagars vanliga kardemumma beskrivs paradiskorn omkring 1500 som "mindre het och luktar bättre". Paradiskorn omnämns för första gången i Sverige 1328 i samband med Birger Peterssons begravning. Senare bland annat i Cajsa Wargs kokbok från mitten av 1700-talet.
Kryddan kommer från en flerårig växt med purpurfärgade trumpetformade blommor som bildar 5 - 7 cm långa fröskal, som växer på sankmarkerna vid västra Afrikas kustland. På grund av paradiskornen kom från detta område, kom det att kallas för Pepparkusten.
Paradiskorn tillhör familjen Ingefärsväxter tillhörig familjen Ingefärsväxter (liksom Ingefära, Gurkmeja och Kardemumma). Kryddan kommer således inte från pepparbusken.
Paradiskorn går att beställa från kryddbutiker på Internet.
Jag fick det till att det liknade mycketar våra dagars kardemumma
Kolla även denna länken:
http://www.theepicentre.com/Spices/meleguet.html
Jag får det till en eldig kardemumma