Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 3998 ggr
Christina
0

Rabarberrecept

Jag får mängder med rabarber. Efter att ha ätit vårens första pajer brukar det mesta få stå bortglömt och bli träigt. Har ni bra rabarberrecept? Chutney, marmelad - alla tips välkomnas!

Anne
0

Åh, rabarber som är så underbart! Jag försökte sätta två plantor förra året, undrar om de tar sig? Annars får jag försöka uppvakta någon som har rikligt i sin trädgård, och plantera över lite. Men recept - njae, jag gör oftast just paj, ska se vad jag kan hitta på. Glad

pjuck1
0

Man kan göra jättegod rabarberkräm mumsigt,  och rabarberchutney (stavn?) Jag kan lägga ut recept på detta i helgen.

isnornin
0

Pannkakor med rabarbersylt och grädde är mums!

MVH Isnornin

Illan
0

Vilken rabarbersort rekommenderar ni? Det lär finnas 50 arter och den jag har är så sur att det inte går att baka något på den. Örrk!

Vilken sort är godast tro?

clivia
0

Investera i boken "Jordgubbar och rabarber" av Sandra Leigh Draznin, jag fick den förra året av syrran och blev helt såld. mycket goda och lite ovanliga recept. Jag gjorde bland annat en rabarbercheesecake som jag bloggade om. Supergod, men jag hade kunnat använda mycket mer rabarber till smeten.

Tilda
0

Chokladkaka med rabarber!

Änvände ett bortglömt paket chokladkakspulver, lade i rabarber och in i ugnen. Det blev riktigt gott. Vaniljkräm hade varit bra till.

MarieK
0

Varför inte göra lite rabarbersaft? Det är så gott att ta till en varm sommardag.

Rabarbersaft

4 kilo Rabarber
3 liter Vatten
2 kilo Socker
1 Citron

Skär rabarberbern i bitar och lägg i vattnet. Koka under omrörning tills de är helt mjuka. Sila av i silduk och häll saften i kastrullen, tillsätt socker och citronsaft. Koka och skumma tills saften är helt klar. Häll upp på torra rena flaskor och tillslut.

HannaM
0

rabarber, lite lite vatten+ socker. koka ihop tills det ser lite lagom varmt och sönderdelat ut, ät med vaniljsås, enkelt och så gott

helenafena
0

Min mamma gör en helt underbar rabarber/citron-saft som är jättegod som måltidsdryck till exempel. Det tar några dar, men man häller kokande vatten på citroner och rabarber och låter det stå några dar för att sedan sila det. Jag ska försöka leta fram receptet hemma och lägga in här.

Primee
0

Har hela frysen full med rabarber, så därför tänkte jag lägga in samma fråga, men hittade denna tråd!  Uppdatera gärna - denna är nästa 3 år gammal..

Så vad har ni för rabarbertips?!

Åsa S
0

Om du har tillgång till krusbär också så är denna sylt smaskens till pannkakor, våfflor och liknande.

Krusbärssylt

1 1/2 liter krusbär
250 gram rabarber
1 kilo syltsocker

1. Rensa, skölj och snoppa krusbären. Skölj skala och skiva rabarbern tunt.

2. Mixa krusbären hastigt med mixerstaven till ett grovt mos. (går även att mixa snabbt i matberedaren)

3. Blanda krusbär, rabarber och syltsocker i en gryta. Koka upp långsamt och koka sedan hastigt 5-6 minuter. Skumma väl och låt sylten svalna i kastrullen cirka 15 minuter. Häll upp sylten i väl rengjorda burkar.

DesK
0

Chutney på rabarber är också gott, den får lite mer sting än chutney på många andra frukter och bär Glad

/Désirée

Hustigern
0

Rabarbersaft!

Och, sen förra sommaren - rabarbermarmelad!! Ur "sylt och marmelad" (Jan Hedh och Klas Andersson) gjorde jag rabarber- och fikonmarmelad ("Rabarbersylt med torkade fikon") som var helt sanslös! Och rabarbermarmelad (sylt) med apelsin, kanel och ingefära! Rena godiset båda två!

MonisN
0

Jag gör mest smulpaj på rabarber, men min mamma gör en underbar soppa som smakar ljuvligt när den är iskall en varm sommardag.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.