Lergryta
Idag blir det falukorv med rotfrukter i lergrytan.
Jag välkomnar gärna recept på annat i lergryta
/Maria
Jag gör ofta kyckling i lergryta. Krydda kycklingen runt om med någon god grillkrydda salt och peppar, skala några potatisar, morötter och lök, lägg i botten på den blötlagda lergrytan på med kycklingen och in i ugnen. Gå ut och gå med hunden 
/Désirée
Hur lång tid brukar promenaden ta
/Maria
Cirka 90 minuter 
/Désirée
Aha, alltid bra med motion
/Maria

Vi gör framför allt olika slags kött med grönsaker i lergrytan.
Vänliga hälsningar Stephan

Jag har en oanvänd Römertopf? lergryta, men receptboken ha försvunnit. Tips emottages tacksamt.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Första gången du ska använda din lergryta bör du blötlägga den över natten eller cirka 10-12 timmar. Att tänka på när du lagar mat i lergrytan är att alla smaker tenderar att bli intensivare, alltså mer smakstarka. Gillar du kryddstark mat så var aningen försiktig i kryddningen. Tänk också på att det bildas en hel del vätska i lergrytan. Vill du ha knaprigt kycklingskinn så bör du ta av locket de sista 15-20 minuterna.
Tänk också på att aldrig använda diskmedel när du diskar grytan, använd endast varmt vatten. En annan viktig sak är att du inte kan göra fisk och kött i samma lergryta då denna ju tar smak av maten som lagas i den. Det går däremot bra att använda samma gryta till kött, kyckling och brödbak.
Observera att lergrytan alltid ska sättas in i kall ugn!
Att laga mat i lergryta är bekvämt och arbetsbesparande på flera sätt! 
/Désirée

MartinO, vilken sorts tipps vill du ha?
Det med diskmedelt ska jag rätta till. Man kan använda diskmedel enligt tillverkaren. Efter man har tagit ur allt mat, ska man blöttlägga grytan igen en stund med varm vatten. Och sen häll i några droppar diskmedel, diska lergrytan och skölja den ordentlig.
Efter 50 användning skall man koka ur lergrytan med ättikavatten.
Vänliga hälsningar Stephan
#1 Är lite nyfiken på att prova ditt ''recept''.. Vad brukar du ha för sås till?
#9 Det blir så mycket spad i grytan att det räcker att ha det som sås 
/Désirée
Använder min lergryta alldeles för sällan. 
Brukar dock göra en Jamie Oliver-kyckling i den. Man hackar bacon o blandar med smör, lite salt och peppar + rivet citronskal, tror jag brukar finhacka lite lök också. Sedan stoppar man in allt under skinnet på kycklingen och så in i ugnen med hela härligheten. Blir en mycket saftig och smakrik pippi!