Baka semlor!
Har ett recept på semlor. Men blev lite förvirrad över jäsningstiden. Totalt 40 minuter, kan det stämma?
Detta innehåller degen:
- 1½ paket jäst
- 3 dl mjölk
- ½ tsk salt
- 1 dl socker
- 1 ägg
- 100 gr smält margarin
- 9-10 dl vetemjöl
- ½ tsk hjorthornssalt
Blanda ihop och jäs i 10 minuter. Baka ut och jäs i 30 min. Kan det vara hjorthornsaltet som förkortar jästiden? Vilket funktion fyller hjorthornssaltet?
Hjorthornssaltet har en jäsande funktion, så jo, kanske.. men det låter lite skumt ändå, tycker jag. Hoppas nån mer erfaren semmelbagare kan svara! :)
ja jag tycker också det låter skumt. Har du testat det förut? Det är en vansinnig massa jäst för så lite mjöl för det första… Så då kanske det jäser snabbt! Om det vore tvärtom - 30 min i bunken och 10 för det utbakta skulle jag förstå bättre, jag jäser mina grejor ofta bara 20-25 minuter andra gången, precis medan ugnen värms upp.
Men det är väl bara att prova. Själv bakar jag enligt recept från Sju sorters kakor, blir alltid bra! Och jästiden är inte särskilt mycket längre.
#2 Jag har bakat detta tidigare. Men det är sååå länge sedan. En si så där 10 år sedan skulle jag tro. Så jag har inte en susning. Och visst är det mycket jäst.
Ska följa receptet men låta dem jäsa lite längre. Det kan ju knappast göra någon skada. Hoppas bara att det inte smakar jäst när de är färdiga.

gjorde semlor igår i skolan, då var degen redan färdig. Tror faktiskt att den bara hade jäst i 10 min då. Läraren hade gjort den på rasten. Och dom fick jäsa i 30 min på plåten.

Har aldrig varit med om hjorthornssalt i semmeldeg förut, men det kan säkert funka… Testa och utvärdera så vi får veta!
Nu har jag bakat mina semlor. Lät dem jäsa i 30+30 min. Fina och fluffiga blev resultatet. Men jag tycker att dom smakar jäst. Så det blir till att baka en ny omgång. Någon som har ett beprövat recept att dela med sig av?