Wokpanna
Nu tycker jag det börjar bli dags att testa att göra lite taikäk hemma efter att ha gått den trevliga lilla matlagningskursen i Thailand. Men… Jag har ingen wokpanna
…och ingen gasspis
Dags att skaffa en wokpanna för elspis alltså!
Efter lite koll på nätet och i några butiker ser jag att wokpannor med olika nonstickbeläggningar är ganska vanliga. Jag köpte en sån stekpanna en gång i tiden. Vilket skit! Kändes som äkta plast. Använde den en gång och köpte sen en gjutjärnapanna istället. Men wokpanna? Hur gör man där?
Har någon förresten testat Clas Ohlsons wokmojäng med inbyggd värme?
Det finns wokpanna i gjutjärn 
Jag såg en senast i dag på Cervera.
Vi har en wokpanna i gjutjärn, den har dock några år på nacken och jag har dessutom fått den i present så jag vet inte var de finns att köpa. Men den är bra att ha på spisen eftersom den liksom kan lagra och fördela värmen i hela pannan. De där tunna pannorna behöver väl i princip en gasspis eller en riktigt eld.
Den är dessutom bra för det går att använda den till att göra paella i ugnen.
Clas Ohlsons mojäng har jag inte testat. Även jag rekommenderar en wokpanna i gjutjärn och dessa har jag sett på flera ställen, så det bör inte vara så svårt att få tag på en sån.
Kan också säga att jag tidigare hade gasspis och då testade en sån där tunn wokpanna, men jag blev aldrig sams med den.

Wokpannan i gjutjärn går, som Asta säger, att använda i ugnen också, vilket är bra. Okej den är tung men mycket bättre på många vis. Jag älskar gamla gjutjärnspannor 
/Désirée

Vi har flera olika wok. Favoriten är den från IKEA.
Vänliga hälsningar Stephan
Jag har en wokpanna i gjutjärn som är ca 15 år gammal och den har jag haft på elspis och numera gasspis
Den är helt perfekt.
/Maria

Skeppshult har (iallafall haft) gjutjärnswokar i flera storlekar, min har dock trähandtag så jag har inte testat att sätta den i ugnen.
Jag är jättenöjd med min men har också använt sådana i tunnare metall, med nonstick. Jag tyckte de funkade bra också, men blir ju slitna lite fortare än en gjutjärnsversion.
Jag började med nonstickversionen eftersom jag var osäker på om mitt wokintresse skulle hålla i sig och gick över till den dyrare gjutjärnsvarianten när jag slitit ut min nonstickpanna.

När man kikar in i ett thai eller chinarestaurangskök, då ser man att de flesta (som jag har sett) har tunna wokar (också några av mina kompissar i Schweiz är chineser och de arbetar som kock på restaurang).
Det går snabbare att värma upp dem och det behövs mindre energi för "samma" resultat.
Observera! Det måste vara en verkligt bra kvalitet!
#7 Är det inte så att tunna wokar fungerar bäst på öppen eld eller har jag fel?
/Maria

Det beror framförallt på materialet av wokpannan. Det finns olika blandningar av metall på marknaden, kvalitetstål utan beläggning, aluminium med beläggning och så vidare. Läs gärna resultatet från ett test som gjordes av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut med pannor. Det är inte wokpannor som de har testat, men det gäller i grunden också.
OK, tack
/Maria