Mat som doftar
Igår gjorde jag stuvad Spetskål och jag vet att många tycker att det luktar ganska illa när man tillreder kål och det kan jag hålla med om.
Just nu så luktar det ärtor från köket då det står och puttrar en stor laddning ärtsoppa. Den doften är god tycker jag men det gör inte alla.
Vilka köksdofter tycker ni illa om?
/Maria

Vi reagerar nog olika på köksdofter. Jag hade en hund som ylade när vi tillredde lamm.
Kålkok luktar väl inte så gott, även om jag är stor kålälskare.
Metylmerkaptan tillhör heller inte mina favoriter. Det är det som luktar från surströmming.
Överhuvud taget svavelföreningar som kaptaner och kålos luktar illa.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Ibland kan det lukta mindre gott när man kokar fisk också.
Surströmming går inte att beskriva doften ifrån
/Maria
Min exmake avskydde lukten av fisk. Jag fick inte steka strömming t ex! Då kom han farande och sa NU LUKTAR DET DÖD FISK.
Själv mår jag illa av lukten av stekt blodpudding. Brr fy för den lede.
Kalops doftar underbart.
Fisk gillar jag inte doften av, men jag älskar att äta den.
Doften av nybakat bröd brukar väl de flesta tycka bra om, möjligen undantaget kubbar och andra bakverk som har hjorthornssalt i sig.
Doften av kål och baljväxter är helt okej för mig. Man kan förvilla lukten lite genom att tidigt i koket tillsätta mejram eller timjan.
Surströmmingslukten tror jag att många har svårt med. Min Dobermann som jag levde tillsammans med i 12 år älskade denna lukt och det var också bara på surströmmingsskivan som hon tiggde vid bordet.
Fisklukt är väl inte heller någon höjdare.
Lukten av blodpudding kunde jag endast uppskatta när jag väntade barn.
/Désirée
lukten av paprika driver mig snabbt på flykt. Likaså doften av wok och inälvsmat.

Jag har ingen doft som jag tycker är illa, man jag har aldrig luktat eller ätit surströmming.
Vänliga hälsningar Stephan
#7 Det ska du vara glad för
/Maria
#7 Föreställ dig en riktigt giftig brakskit så vet du hur surströmming luktar sen 

Ojojoj….. det låter mycket häftig. Har letat lite i youtube och när man titta på olika video i youtube då måste man inte lukta själv….
#9 Tassy, jag fick just dagens storskratt. Tack!!!
*garvar så jag hoppar på stolen*
Tassy även jag skrattade gott 
Fast jag tycker surströmming luktar rutten fisk
/Désirée

#10 Har du inte en modern multimediadator med lukt?
Sajtvärd för Foto

#14 Nej lyckligvis inte….

Ägglukt kan jag bli illamående av ibland, och även när jag ätit halva ägget kan det bli kväljande.

#16 När jag var barn skulle jag koka ägg. Ett av äggen sprack och en obeskrivlig odör spred sig i köket. Det spruckna ägget innehöll ett kycklingfoster.
Det tog många är innan jag kunde äta kokta ägg efter den händelsen.
Sajtvärd för Foto
#17 Åh fy vilken upplevelse
/Maria
#17 Jag mår illa bara att höra om det *blä*
Det är sällan man får ett tvillingägg, men i helgen fick jag två ägg ur samma kartong som var dubbla gulor i! Som tur var var det inget foster i..
Jag blir hungrig av surströmmingsdoft!

Ska jag testa surströmming också?

Något som doftar, som jag älskar är Dansk ost. Det skall helst vara den "självgående" varianten som en gammel havarti eller skipper.
Sajtvärd för Foto
De som tycker om surströmming tycker inte att det luktar illa (förutom när man öppnar burken).
Öppna burken i diskhon under vatten om du inte kan vara ute så skonar du grannarna lite.
#23 Jag gillar dansk ost, men det går inte att ha den i kylskåpet, så jag har slutat köpa den när man varit över sundet.

Jag brukar köpa fransk raclettost och lagra den i ett par-tre månader i kylskåpet. Mums va gott det är.

#25 Delikatessdisken här hemma hos min lokala handlare har skärpt sig, så nu går det att få vällagrad Dansk ost på hemmaplan. Det innebär att jag bara behöver gå över gatan för att få en lagom bit för direkt konsumtion, så andra matvaror inte tar till sig aromen.
Sajtvärd för Foto
#24 Att öppna under vatten hjälper ju inte. det bublar upp till ytan. mina föräldrar gjorde det misstaget att tro att det var bättre under vatten 
Det är ganska många som öppnar under vattet kommer inte ihåg riktigt hur det luktade när jag provade. Öppnar helst ute och äter den gärna utomhus(i plastpåse om burken är svälld).
För nybörjare är det bra att göra en tunnbrödsklämma med strömming, potatis, en blandning av vattendragen lök och tomat, gräddfil på är gott också.
#29 Jag har ätit surströmming på alla möjliga (och omöjliga sätt) och insett att, det går bara inte att äta detta
/Maria
Surströmmingens vara eller inte vara tycks dela mänskligheten 
#29s förslag funkar rätt bra tycker jag, men löken ska vara rödlök och nyskuren utan att ha passerat något vattenbad.
/Désirée
Ja det är inte alla som gillar den. Får väl se om vi får fortsätta äta sill och strömming!
Jag har ätit surströmming en enda gång och jag tyckte själva fisken var god, trots att jag hade minimala förväntningar på smaken. Detta var den senare delen av 70-talet, och det skulle vara kul att prova igen. Men, jag vill ju inte äta den ensam och jag känner ingen som vill var med på kalaset

Jag är med Mona, ska också prova surströmming.
#34 Äntligen en som inte är en fegis
Vi får väl dra till skogs med firren

Vill du skrämma bort vargar och björnar?
Ja, dom är inte välkomna på kalaset

Här är en gammal tråd om udda smaksättning
/Désirée
En bekant berättade om när han var liten gav en klasskamrats föräldrar brunnen sik (jäst) till lärarinnan. Han mötte senare lärarinnan i vuxen ålder och hon kom ihåg de hemska föräldrarna som kom med rutten fisk, han berättade att brunnen sik är en tornedalsk delikatess.
#Stackars både föräldrar och lärarinna.
Det var en modig present att komma med.
/Maria