Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 4264 ggr
Pheobe
2007-02-04 20:23
0

Barnkalas, tips

Snart är det tid för årets barnkalas. Behöver tips på tema. Även tips på bjudmat.

Barnet fyller 6 år.

TacoBelle
2007-02-04 22:36
0

När vi har barnkalas här hemma gör vi det enkelt för oss. Det behöver inte vara så märkvärdigt för att barn ska ha kul. Vi kör med korv och bröd, glass med maränger, strössel och chokladsås, fiskedamm med godispåse, ballong och fri lek. Bestämda lekar brukar ändå inte funka, speciellt inte om barnen bara är 6 år.

Vill man ha tema så kanske pirattema, djungeltema, djurtema, spöktema, trolleritema, superhjältetema, rymdtema, dinosaurtema och så vidare. Det är ju bara att välja något just ditt barn tycker extra mycket om.

Maten ska vara lätt och snabb, inte lönt att göra avancerade rätter. Korv med bröd är ju klassikern, hamburgare, kycklingklubbor eller roliga grillspett med prinskorv och köttbullar. Man kan också göra en igelkotte (gör potatismos och lägg en stor rund hög på ett fat, stick ner prinskorvar som taggar och gör ögon och nos). Vill man ha lite grönsaker kan man t.ex göra grönsaksstavar med god dip. Pasta och potatismos går att göra roligt med karamellfärg. 

Se bara till att hålla koll på allergiker och vegetarianer, samt att kanske ha kaffe och kaka om någon vuxen stannar på kalaset.

Illan
2007-02-05 10:54
0

Min dotter fyller år nu i krokarna och hon vill inte ha tårta. Men så fick jag tips på ett annat forum om en superenkel tårta som barn gillar så jag gjorde den. Min dotter åt en jättestor bit och älskade den!

Köp Ekströms chokladmoussepulver och blanda med grädde istället för mjölk. Låt stå i kyl en stund. Ta färdig sockerkaksbotten köpt i affären. Lägg ett tunt lager kolasås från tub och sedan ett lite tjockare lager chokladmousse. Upprepa på nästa botten. Täck sedan in hela tårtan i resterande chokladmousse. Dottern fick själv dekorera sin tårta med all strössel vi hade hemma.

Superenkel och enligt henne jättegod. Och jodå, vi vuxna mumsade vi med.

Terrierlina
2007-02-05 18:04
0

Man kan göra ett glasståg! Det är bara att ta halvlitersförpackningar med glass och lägga på rad, ballerinakakor som hjul och sen på med dekoration efter smak!