Billig mat=Bra mat?
Billig mat behöver inte betyda dålig mat. I slutet på månaden när man ibland har det knapert är varje krona dyrbar.
Jag gillar för det mesta Euroshopper (givetvis har dom även en hel del skräp) men kan varmt rekomendera deras tortellini (ett helt kilo för 27 kronor), deras thai sweet chilisås (1200gr för 12 kronor), fruktmüsli (1kg för 10 kr) , ris och deras frysta broccoli är god.
Jag handlar även en hel del på Ö&B, där kan man fynda konserver, nudlar, soppor, knäckbröd, oncel Bens såser, dressingar och en massa annat smått och gott som dom råkar ha inne för tillfället.
- Så vilka är era bästa tips på billiga produkter som är bra?
- Och kanske har ni några tips på billiga och lättlagade middagar?
Vad sägs om en Euroshoppergurka?

Men fy, vem vill köpa en sådann gurka?
-Men rolig bild!
Vad är det för fel på den gurkan? förutom formen då?

jag är generellt väldigt skeptisk till euroshopper. Nåt "fel" måste det väl vara för att de är så billiga? Eller? Rätta mig gärna om jag har fel, för det vore ju extremt ekonomiskt för mig i så fall :)

Jag ser inte "nudlar, soppor, oncel Bens såser, dressingar och thai sweet chilisås" som bra mat…..
En bra och billig middag är ju faktiskt grönsakssoppa. Grönsaker är billiga. Vill man ha lite kött i kan man ta köttfärs, det är också billigt om man inte tvunget vill ha svensk..

Eggs, spices, milk, flour, cheese, pasta, potatos and minced meat - cheap, taste and ideas.

#5 Tack för tipset, ja grönsakssoppa är gott och bra. Jag blandar alltid i risoni för att göra den mer matig.
#4 Kan du säga vad det är för fel på "nudlar, soppor, oncel Bens såser, dressingar och thai sweet chilisås" Vad är det för onyttigt med det? Och kom gärna med tips på mer nyttig, bättre och billig mat.
Nudlar använder jag ofta i wook med massor med grönsaker, burksoppor är en bra bas om man ska göra egna soppor eller grytor och man kan blanda i allt vad man har hemma, Oncel Bens såser blandar jag med grönsaker, tofubitar mm och serverar till ris, dressingar till sallader och risrätter och chilisåsen (som jag är lite beroende av) har jag till wook, risrätter, grönsaker, gör kalla såser av, i pastasåser mm.
Ett annat tips är Euroshoppers storpack avokado, dom är jättegoda. Och även deras storpack med små päron.
#7 Det beror ju lite på vad det är för nudlar om de är bra eller dåliga. Vissa nudlar innehåller väldigt mycket fett, nämligen (tex sådana enportionspaket) Sweetchili-sås är inte så nyttigt eftersom den innehåller mycket socker, resten kan jag inte komma med bra förklaringar på varför det är onyttigt
Nåt jag tycker är bra och billigt är eldorados bönor och linser. I övrigt undviker jag eldorado och euroshopper i största möjliga mån (har väl ungefär samma resonemang som #3, samt lite dålig erfarenhet av eldorados kyckling)

Jag har den åsikten att fett och socker inte är onyttigt om det inte överkonsumeras precis som allt annat. Att äta snabbnudlar i wook ett antal gånger i månaden är inte dåligt.
Och som sagt euroshopper har ju en del skräp men också saker som är helt okej till det priset. Alla har inte råd att vara så jättekräsna med maten.
Idag blir det asiatisk kycklingsallad med lime sesamfrön :)

Köper tonvis med Netto frysta grönsaker (9.90/kg). Plus gullök, vitlök och ingefära. Så har du ditt superbilliga, supernyttiga och supergoda mål mat. Nästan, jag brukar krydda med svartpeppar och thai sweet chili + ev ett antal svampar. En måltid kostar max 10 spänn.

Vi köper också en hel del euroshopper,som tacobell,de finns en hel del god mat,men även skräp.
eftersom plånboken oftast är rätt tom så blir det ibland många billigare märken. Men det varierar och jag kan inte komma på något särskilt förutom att vi ständigt har eldorados woksås hemma.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Jag föredrar att lägga lite mer pengar på mat och köpa mindre godis, chips, läsk och annat man inte behöver. Tycker att man skall försöka köpa svenska produkter. Varje svensk bonde ger nämligen upphov till minst fyra andra jobb längre fram i kedjan. Dessutom tycker jag att det är onödigt att köra maten ett par varv runt jorden när man kan köpa närproducerat.
Hm…. kom faktiskt på att det jag skrev i mitt förra inlägg inte riktigt är sant: Jag undviker inte alla produkter från eldorado och euroshoper, bara de flesta av animaliskt ursprung och ett par andra saker.
Om man bara är lite uppmärksam på vad man köper så är ju lågprismärkerna ett bra alternativ (men jag väljer hellre det näst billigaste märket ist, som tex Hemköp eller ICA)
(jag har inte heller särskilt mycket pengar att röra mig med, student som jag är =)
#7 Det som jag kan se med de varor du räknade upp och varför de inte kan och inte skall kategoriseras som bra mat är att: De är totalt näringslösa, visa av dom innheåller vitaminer men någon näring ser man inte röken av. Tomma kalorier.
Lovisa

Men Lovisa sakerna äts ju inte för sig själv utan med annan mat. Jag skulle ju inte äta bara chilisås till middag!
TacoBelle, nähä? *skratt* Skämt åsido - en del saker köper jag absolut gärna från "billiga märken". Snabbmakaroner, t.ex - hey, euroshoppers är precis lika bra/dålig som Kungsörnens. Eller gurka - där köper jag absolut oftast euroshoppers - åtminstone när det inte finns svensk.