Hemgjord pizza?
För några dagar sen köpte vi en pizza-sten, maken har velat ha en ett tag och nu hittade vi en som verkade okej. Vi gör sällan hemgjord pizza, men ibland så. Är det någon som har ett riktigt bra recept på 1. deg, och 2. sås?
Vad gäller deg så har jag tidigare gjort Jamie Olivers recept. Det gillar jag - det blir ganska fluffiga, tjocka bottnar. Mer amerikanskt. Idag gjorde jag ett nytt recept från min julklappskokbok (Gourmet), och det blev inte alls i min smak. Tunt, segt och tråkigt och väldigt krispigt. Fast maken var glad. Suck. Jakten går vidare, och jag har ett recept som verkar lovande, men om någon har något tried-and-true så blir jag glad.
Och så sås då. Nu körde jag bara med råa tomater, finhackade, med olivolja och vitlök. Helt okej, men ändå inte sådär jättebra. Förut har jag använt kryddade passerade tomater, men det var också sisådär. Tänker mig ett långkok, det kanske får fram smakerna lite mer. Även här tar jag gärna emot tips! 
Sås brukar jag göra genom att hetta upp finhackad lök och vitlök i olja, tillsätta passerade tomater och låta koka ner (skvätter mycket så det kan vara bra att täcka kastrullen med en sil) och sen krydda - salt, socker, peppar, oregano och basilika.
Deg är ju svårt - smaken är olika. Jag gillar en tunn och lite krispig deg och vill absolut inte ha någon amerikansk pan-pizza-botten…

För många år sedan gjorde jag och en kompis hemlagad pizza, vill minnas att vi använde oss av Toppits färdiga pizza-mjöl och salsasås på burk helt enkelt, med en massa färska grönsaker och ost. Blev väldigt god vill jag minnas
Snabbt såstips: ta bara vanlig tomatpuré, blanda ut med lite vatten och ett par droppar soja.
Riven färsk basilika ovanpå är ett måste för mig och "extra ost"
Malta har en grymt god getost "Gjbejna" som är portions-rullad i krossad svartpeppar och inlagd i nån sorts ättika/vinäger. passar grymt bra till massor av maträtter men speciellt till pizza med salami. eller bara en ostbricka o vin
kanongott! (se lite foton från min resa på Malta resor.ifokus.se)

Grejen med att göra bra tomatsås är att låta den koka länge. Jag brukar göra ungefär som Anders E, fräsa vitlök och kanske finhackad schalottenlök och definitivt lite färsk chili tills alltsammans blir mjukt i olivolja.
I med ett par burkar tomater av så bra kvalitet som man får tag på, helst ekologiska och hela, inte krossade (de krossade känns mer urvattnade på något sätt.)
Sedan i med massor av torkade kryddor, oregano, basilika, lite timjan. Lite rödvin om man har en slatt någonstans. Salt. Nymalen svartpeppar. En buljongtärning. Och, sist men inte minst - en tesked socker. Det är sötman som lyfter tomatsåsen.
Låt koka i en halvtimme till en timme - dels för att smakerna ska få joxa ihop sig, dels för att stimulera aptiten med alla de goda dofterna.

Anne förresten - vad tusan är en pizza-sten? Låter som att ni förvandlats till the Flintstones, du och maken!
Pernilla, det är en stor, rund sandsten som man värmer upp i ugnen och sen behändigt slänger pizzan på. Blir lite som i stenugn, liksom, och mycket bättre botten än om man bara gräddar på en kall plåt. Ska funka bra vid brödbak också, men jag har inte hunnit testa.

Hehe trodde det var en såndär snyggt UFO från OBH NORDICA 
Jag brukar köra med kalljäst pizzadeg. Blanda den dagen innan med lite jäst, iskallt vatten, salt och mjöl. Kör länge i maskinen och ställ i kyskåp över natten. Undrar om inte pizzabagarn gör så, för de brukar ha degen i kylskåp.
#4 helt rätt, det är sockret som gör det.
Jag brukar göra pizza med Kungsörnens scones- och pizzamix. Det låter inte så märkvärdigt men jag tycker att det blir väldigt gott eftersom jag gillar brödiga pizzor.
Åsa gör himla god tomatsås som passar bra till pizza. I stället för skinka använder jag kalkonpastrami. Det är både nyttigare och smakar mer. Och i stället för vanlig ost har jag mozzarella. Det är inte lika fett men godare.
Vänliga hälsningar
Niklas
#7 - god no, fast den ville maken EGENTLIGEN ha.. Men den tar precis hur stor plats som helst. No thanks.

#9 Precis min tanke när jag såg den i affären. Var förvarar man en sådan pjäs?
Var får man tag i en pizza-sten? Finns de på Werner & Werner eller går man till sin lokala stenhuggare? Har länge funderat på om man inte kunde slänga in en sten i ugnen. Naturligtvis har någon annan redan klurat ut samma sak och gjort business av det.
Jag har en sten avsedd att laga kött på. Man lägger den i ugnen på högsta temp en bra stund. Tar ut den och lägger den på ett underlägg på bordet.
Sen är tanken att tillaga köttet direkt på stenen. Det får vara tunn lövbiff i bitar så går det någorlunda, men stenen svalnar fort.
Ingen hit!
Pizza-stenen är faktiskt också från OBH-Nordica. Jag hade väl egentligen tänkt beställa en rejäl granitbit i rätt storlek när vi väl flyttat (för nu har vi super-bred ugn) men när det nu fanns för typ 198:- så kändes det enklare.