Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 3631 ggr
Ida
0

Romantisk middag?

Ikväll tänkte jag laga något gott till min underbara och hårt arbetande pojkvän. Han är väl förtjänt en god middag och en kvälls avslappning och jag tänkte höra om ni har något bra och relativt enkelt tips?

Han gillar i princip allt från fisk till kött och skaldjur (inte så förtjust i starka ostar dock) så det kan vara nästan vad som helst. Nu är det ju möjligt att det inte blir någon överraskning (eftersom han surfar runt här på iFokus) men jag tar risken, vill ju så gärna ha tips från er på Matlust! Glad

Anne
0

Åh, jag klurade lite på trevliga menyer till alla hjärtans dag. Nu lutar det lite åt en rejäl bit kött och hemgjord bearnaisesås, men vi får se.

Något vi gjorde nyligen var kycklingbröst fyllt med halloumiost och basilika, och inlindat i parmaskinka. Supergott! Gärna risotto till.

Ida
0

#1 Vilka bra förslag! Kyckling äter vi faktiskt inte så jätteofta. Önskar dock att jag vore så bra som du på risotto. Har tyvärr aldrig provat det och känner därmed att det kanske blir lite tight att försöka sig på det ikväll för första gången. Hemgjort bearnaise låter mumma, men det tar också lite tid.

Något med kyckling blir det nog faktiskt och halloumi är inte alls dumt! Glad

Anne
0

Ja, nä, första gången kanske det inte är SÅ käckt att ge sig på risotto. (Även om det är busenkelt.) Man kan göra en fuskvariant som också är hemskt god - den gjorde jag innan jag lärde mig "riktig". Koka ris som vanligt, fräs tärnade champinjoner och tärnad paprika för sig. Gärna lite lök också. Blanda ihop ris och grönsaker, häll på grädde (går fint med smalvarianterna) eller creme fraiche, och smaka av med soja och diverse kryddor.

precis
0

Det som är suveränt med risotto är att man tager vad man haver, och byter ingredienser och färger varje gång. Svamp, tonfisk, tomater, sardiner, skaldjur, halloumi, purjo, selleri.
Man behöver inte heller vara fascist och stenhårt bara använda det "rätta" avorio-riset.
Den simplaste varianten jag känner till är med lite frysta ärter, frysta majskorn, och en skvätt vitt vin.
Rör om och smaka av ofta så att riset inte är hårt, smakar krita, och inte heller överkokt så det blir mjöligt.
Lite parmesansmulor (eller hyvlad/riven) och lite krossad svartpeppar på toppen så blir det värsta lyxmaten.

Det finns ingenting som är så romantiskt som en rejäl bit kött! ;) hehe… läs den meningen med lite Peter Wahlbecksk Halmstad-dialekt! :)

Cartman
0

#0 Finns du verkligheten? Vet givetvis att du är "spoken for" etcetera men det hindrar inte mig att säga att jag tycker att du är fantastico på alla sätt och vis. Con grats Staffan. Och Con grats till dig, snubbar som Staffan växer inte på trän.

AndersE
0

Kom naken - ta med öl!

(Sorry, mindes den från någon lista om vad män respektive kvinnor behöver göra för att behaga sin partner.)

Karmatarerskanise
0

Jag tycker att en grekisk sallad till färska räkor och ett glas vitt vin är romatiskt Glad

Ida
0

Tack alla underbara matlustmedlemmar för smicker och bra förslag! KyssGenerad

Så "fantastico" är jag inte, var ute och syndade med ett par öl efter plugget igår så pojkvännen fick nöja sig med gnocci lätt uppfräst med körsbärstomater och till det röd pesto, ruccola och knaperstekt kotlettbacon. Inte helt fel det heller, han älskar verkligen pasta.

IDAG däremot hade jag tänkt ge mig på risotton - blev så sugen när jag läste om alla era goda ingredienser. Idag finns det dessutom mer tid. Tur att det finns en bra artikel om det här på sajten, det ska provas! Glad

Jag har ätit risotto med grön sparris i och det var utsökt gott! Någon mer som provat det?

[Asta]
0

Vi brukar göra sparrisrisotto hemma. Den är faktiskt väldigt god. Man gör dessutom buljong av en del av sparrisen och använder buljongen till risotton så det blir väldigt mycket smak.

Länk borttagen då den inte fungerar/Loucar

Anne
0

Jag gjorde faktiskt risotto med sparris och getost häromdagen - supergott Glad

Ida
0

#9 Jag provade ditt recept och det var supergott! Uppskattades otroligt mycket av pojkvännen också, så från och med nu blir det mer risotto här hemma! Glad

Ni anar dock inte hur svårt det var att få tag i färsk sparris! Jag fick gå till hela fem butiker innan jag hittade grön färsk sparris som var fin. Det är definitivt inte säsong.

Anne
0

Ida, nä, sparris är svårt just nu. Men ett tips är att grön fryst funkar väldigt bra, i synnerhet den lilla dyra. (Findus Vår Finaste eller nåt i den stilen.) Koka i ett par minuter i saltat vatten, släng sen ner i en bunke kallt, så blir den lagom kokt och inte svampig.

Ida
0

#12 Tack för tipset! De frågade i alla butiker om det inte funkade lika bra med burksparris, men jag var övertygad om att det inte gick.

Ska prova det nästa gång om det är lika besvärligt då!

Anne
0

Precis, burksparris är nåt helt annat, och smakar helt annorlunda. (läskigt!) Men den frysta, gröna, brukar vara riktigt fin Glad

deia
0

Ida

I don't know if it sounds romantic.

Caldeirada (something like 'big pan')

1 kilo of fish pieces

300 grams shrimps

300 grams mussels (water of the can too)

500 grams peeled small potatos

4 boiled peeled eggs

1 can of coconut milk

Boil the potatos in 500 milliliter of water with the spices (garlic, onions, pepper, lemon, koriander, paprica, fish buljon).

When the potatos are cooked, put all the others ingredients, test the salt and boil for 5 minutes.

Ida
0

#15 Thank you Deia. Maybe I can try that next time I want to be romantic. Glad