Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 4361 ggr
Linda
0

Plockmat på party

Ska ha cirka 30 personer här hemma på Lördag och jag behöver lite tips på plockmat.

Mvh Linda

Loucar
0

Är det nån speciellt tema som du vill ha eller bara massor med tips?

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

DesK
0

Kanske ett antal goda röror, grönsaker i stavar att dippa i rörorna och ett gott bröd att ha under rörorna. Sedan kan man ha lite oliver och andra goda inläggningar, någon god hårdost skuren i tärningar, salami eller annan god korv och någon dessertost.

/Désirée

Chestnut
0

Fetaostfyllda tomater ska jag själv testa på nästa mingel, låter riktigt gott!

Brödpinnar inlindade i parmaskinka, fruktspett, finns massor man kan göra med lite fantasi!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

kycklingklubbor, kamben, snittar, grönsaksstavar och röror, tärnad frukt och annat löst krams Glad

Linda
0

JA; jag vill bara ha MASSOR av tipsFlört.

Jag änkte servera kycklingklubbor, Italienska köttbullar i tomatsås, pasta sallad, varm dip (Stark,lagrad ost som smälts med mjukost, salsa med mera)

Grönsaks stavar, ost kuber, men vill ha mer tips på snittar.

Jag bor i USA så vi har inte allt som hemma i Sverige.

Funderade på att göra en smörgåstårta eftersom amerikanerna tycker att det är exotiskt. Men jag vet inte.

Mer tips?

Vänligen/Linda

Loucar
0

Nåt som är väldigt svenskt och du kanske kan köpa om du har IKEA i närheten är ju sill. Jag såg i nån tidning där det var någon som hällt upp snaps i snapsglas och lagt en liten gaffel med en sillbit ovanpå det såg fränt ut.

I den här tråden finns några tips på snittar.

Om du inte vill göra smörgåstårta kan du ju göra räk, lax eller löjromsbakelser.

Eller varför inte olika danska smörrebröd.

Hälsningar

Louise

Chestnut
0

Vi brukar göra tunnbrödssnittar ibland som kanske vore något?

tortillabröd/tunnbröd
450 gram laxfilé
2 deciliter creme fraiche (34%)
5-10 stycken körsbärstomater
15 gram sockerärtor
1 klyfta vitlök
2 matskedar hackad gräslök
Färsk dill
Pressad citron
Skalade räkor (om man vill)

Förväll sockerärtorna och strimla sedan dessa i mycket smala strimlor. Pressa vitlöken och skär tomaterna i små bitar (åttondelar).

Stek laxen, hacka sönder den i småbitar med stekspaden när den är klar. Tillsätt tomaterna när plattan fortfarnade är på. Tillsätt sedan creme fraiche, vitlök, gräslök, låt puttra ihop. Om man vill kan man tillsätta lite räkor nu, dra då först av från plattan.

Smaka av med färsk dill, sockerärtor, citron och salt. Låt röran svalna så att den blir ljummen.

Bred den därefter på tortillabröd eller tunnbröd (funkar vilket som). Rulla ihop till rullar, slå in dem i plastfolie och lägg sedan i kylen en stund. Skär sedan upp strax före servering.

Med vänliga hälsningar
Chess

Linda
0

#6 Tack men sill är ingen amerikansk favorit mat på ett party;)-Har prövat det tusen gånger men aldrig träffat någon som gillat det haha:)

Tack för snitt tråden:)

#7 Tack, GUD vad gott det låter det ska jag pröva

Loucar
0

#8 Jag har för mig att jag hört det nånstans att de har väldigt svårt för detta med sillen.

Hälsningar

Louise

Linda
0

#9 Ja det och leverpastej och vårt bröd.

Åh gissa om jag saknar svensk mat Flört. Till och med blodpudding saknar jag haha

Loucar
0

Laxpudding då har du bjudit dom på det nån gång.

Hälsningar

Louise

storost
0

Hors d'oeuvre (canapée), pizette (små pizzor i storleken som plätta), minimuffins med ost eller skinka eller salami i, sushi (makisushi, nigirisushi, california roll), wraps det finns massor av olika recepter. Fingerfood eller här.

Lycka till!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Linda
0

#11 Nä, det har jag inte tänkt på kanske man skulle laga det till middag i morgonGlad

#12 Tack, ja jag tänkte på sushi men vet inte om det blir jobbigt (går ju i och för sig att köpa färdigt) men till 30-40 personer vet du hur många som behövs?

Mvh Linda

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Loucar
1

Laxpuddingen kan du ju göra i långpanna och sen skära i mindre rutor eftersom det ska vara plockmat.

Sushi är lite svårberäknat eftersom en del äter mängder av det kan bli en dyr historia.

Jag gjorde en röra på philadelphiaost, wasabi och ruccola som mixades till en slät röra och som jag bredde ut på skivor av rökt lax som jag lagt tätt ihop. Sedan rullar man ihop den till en rulle och stoppar i kylen, sedan skär man den i skivor strax innan servering supermumsigt.

Hälsningar

Louise

Linda
0

#16 Ska prövas det värsta är att lax inte är så jättepoppis här heller, men mums vad gott det lät!

storost
0

#13 Det beror på vad du har allt som mat. Vanligtvis räknar man ungefär 6 till 8 sushibitar per person, men om du har olika sorters mat då räkna bara med ungefär hälften.

Sen tänkte jag det går också med pastasallader.

min egen hemsida.

Linda
0

pastasallad tänkte jag också med ranchdressing.

Några förslag på smaskiga pasta sallader? blink blinkFlört

storost
0

Oh ja, jag har någonstans ett recept.

Japp, receptet är upplagt.

min egen hemsida.

Loucar
0

Jag har en bra couscoussallad som är god och enkel att göra

Koka Couscousen och kyl ner den.

Skala räkor, strimla purjo, finhacka röd paprika och blanda detta tillsammans med couscousen och lite kidneybönor. Gott med lite mangodressing eller papayasalsa till.

Hälsningar

Louise

Linda
0

#20 och #21 Tack, vad ni är söta, vad glad jag blir.

-Nu har jag lite mer på shoppinglistan..

Loucar
0

Här kommer en potatissallad som är vinägrettbaserad den tar åt sig smakerna bäst om den blandas när potatisen är lite ljummen.

Skala eller borsta potatisen om du kan få tag på färskpotatis. Balnda denna med färsk bladspenat, cocktailtomater, hackad dill och rödlök. Slå över en vanligt vinägrett gärna med lite senap och dill i.

Hälsningar

Louise

storost
0

#22 Det är så lite så!

min egen hemsida.

Linda
0

#23 Den ska jag försöka göra, synd bara tt vi inte har färskpotatis här.