Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 1948 ggr
Loucar
0

Äldre köksprylar

Inspirerad av den andra tråden om köksredskap skapar vi en ny.

Vad har ni för riktigt gamla köksprylar kvar hemma eller har ni bilder på sådana så vi kan se hur utvecklingen gått framåt.

Kan bli mycket nostalgi i denna tråd.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Maria
0

Jag samlar på gamla mandelkvarnar i gjutjärn men dessa är fortfarande nedpackade efter sista flyttenSkäms

Jag använder dem inte utan de är bara fina tycker jag.

/Maria

Loucar
0

Jag gillar formarna man gör mandelmusslor och dylikt i för de är så användbara, jag brukar göra minipajer med oliver, fetaost och tomat i bland annat.

Morteln är ju också oumbärlig här hemma.

Hälsningar

Louise

Maria
0

Ja, morteln är oslagbar. Jag har en riktigt stor och en normalstor som används flitigt.Glad

/Maria

Basset1
0

gillar den där potatisrivaren som man byter skiva på så kan man göra jansson eller potatisskivor med mera med mera ,den har jag svårt att vara utan Glad

Johan

Medarbetare på matlust

Loucar
0

Johan menar du janssonmaskinen som sovgott har på bild i köpa köksredskaptråden?

Hälsningar

Louise

Basset1
0

en sådan menar jag ,fast min är helt i metall helt suverän Glad

Johan

Medarbetare på matlust

Sovgott
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En mandelkvarn har jag. Nu blev bilden tyvärr suddig och mörk. Den använder jag visserligen inte så ofta, men den är fin. Har även mandelmusselformar. De var min farmors. Har inte använt dom än, men jag ska. Någon gång. Glad

Loucar
0

Sovgott de är jättebra till att göra småpajer i eller pajdeg som du fyller med olika geggor om du ska ha buffé nån gång hemma.

Hälsningar

Louise

Sovgott
0

Tack för tipset! Jag kanske kan göra mini blåbärspajer i dom? Glad

Loucar
0

Minismulpajer kanske har inte provat faktiskt men det borde gå.

Hälsningar

Louise

[Sephrenia]
0

Morsan har en mandelkvarn, lekte flitigt med den som liten

Mortel är det som är bäst, fick en av min mosters man i ljus marmor när jag var 3 år ungefär för han va livrädd för att jag skulle sätta nötter i halsen, det är en av mina käraste materiella ting. (Man måste nog förstå mannen bakom morteln för att förstå den)

Linda
0

#1 Åh vad lyxigt, jag har letat efter en sådan i flera år nu. Du vill inte sälja en till USA? Flört