Raclette frågor
Vill prova mitt raclettjärn men undrar lite saker..
Hur smakar riktig raclett ost, stark eller mild?
Vad kan man använda för andra ostar, är det vilket som?
Vad har ni för nått till?
Blir man mätt eller är det mer mysmat?
Sara

Osten är inte alls stark…. vi har provat med vanlig hushållsost oxå, så jag antar att man kan ha vilken ost som helst. Och så grönsaker och kött / kyckling och sås till. Och jo, jag tycker man blir mätt. Men det är samtidigt mysmat för det tar en stund att äta.
Riktig racletteost är inte särskilt stark, men däremot väldigt smakrik. Testa gärna med schweiziska ostar - en blandning av emmenthaler och gruyère t.ex. :)
Efter att ha varit på presslunch för just ost på Schweiz ambassad får jag ta och uppdatera lite :) Raclette ska väl gärna vara just racletteost, till fondue däremot gärna gruyère och appenzeller (men man kan testa med en stark grevé istället för det senare om man vill få ner priset lite). Jag fick med en liten raclettegrill som man sätter över värmeljus, så här ska ätas raclette! :)
Oh, raclette åt jag för första gången i Belgien när min syster jobbade där. Kul matidé faktiskt. De serverade ganska tjocka skivor racletteost tillsammans med en massa andra godsaker. Vill dock minnas att vi provat med Gouda eller liknande här hemma, i brist på annat…

va e Raclette? (förstår att de e en ost men mer?) hur äter man de o me vad?
Man använder en "grill" med små behållare under. På grillen lägger man man mat man grillar och i behållarna ost som smälter. Eller?
Sara
Sara, njae, det är nog en mer modern variant. Raclette är både en ost och en tillagningsmetod. I "klassisk" raclette handlar det om att smälta ost, helt enkelt, antingen i en liten grill eller t.ex. genom att värma upp ytan på en riktigt stor ost, och så skrapa ner den varma osten på bröd, eller (väldigt vanligt) kokt potatis, div. charkuterier och syrliga tillbehör typ syltlök och cornichons. :)