Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1741 ggr
Illan
0

Snabba mellisar

Dubbelpostar ett inlägg, för på Kost har jag inte fått något svar och jag är otålig till naturen Glad Och ja, jag inser att folk kommer att tycka jag är dum som ett spån, men so be it.

Tar ett djupt andetag och klistrar in.

Min familj är överviktig. Det är inte jag, men jag måste tänka på vad jag äter. Hela tiden. Så fort jag släpper taget så kommer kilona smygande. Försöker äta rätt och riktigt, men i en stressad vardag (som jag TRIVS med!) är det svårt att hitta bra matalternativ.

Mitt problem just nu är mat på jobbet. Jo jag gör matlådor. Men de står oftast kvar i kylen därhemma. Så ut på stan och hitta nåt att äta. Och utbudet på bra mat är litet. Eller så är det snordyrt och tar tid. Men det funkar.

Sen har vi mellanmålen. Till frukostfikan köper jag en macka på cafeterian. Ok. Men på em? Brukar äta en frukt, men det räcker inte då jag får blodsockerfall på hemvägen när jag cyklar hem med två barn på släp. Måste alltså äta nåt mer nyttigt. Borde ha rågbröd och keso typ på jobbet men det är så trist! Och så har jag lättirriterad tarm och för mycket fibrer och laktos fungerar inget vidare.

En enkel lösning har varit att äta en halv sån där måltidsbar, som de som vill gå ner i vikt äter som måltidsersättning. Den är god, den mättar och jag mår bra. Men jag känner mig som en "bov" varje gång jag köper dem. Folk tittar på mig känns det som. Är jag bara löjlig? Jag känner det som att det är bättre att äta en halv sån till mellis på em än en frukt och sen gå och köpa en chokladbit i panik när blodsockret sjunker.

VET att jag borde planera min mat bättre men jag orkar inte. Jag planerar, köper och lagar mat till en allergifamilj varenda dag. Jag lämnar och hämtar på dagis, jag har ett intressant och intensivt jobb. Inte en planeringssak till på att-göra-listan, jag mäktar inte med det. Det ska vara snabbt, smidigt.

Så min fråga är egentligen - är det skadligt att äta de där måltidsgrejsimojserna.

Å vad jag låter larvig nu när jag läser igenom det jag skriver. Men vad fasen, jag slänger ut det till allmänt beskådande ändå och hoppas på kloka omtänksamma svar Glad

deia
0

I don't know swedish very well and I couldn't understand your question, but I understood your family has a problem of overweight and I'd like to tell you that I was 150 kilo fat 5 years ago, I had to fight against this all my life.

Then I made a surgery to reduce the size of my stomach (FORBE-CAPELA is the name of the surgery) in Brasil and now I keep my weight around 70 kg very easily, without any problem. There is a hospital in Stockholm (Sophia 'something', I don't know the name, it's close to the old stadion of football), there is a doctor there who makes this surgery.

If you can translate your question, I'd like to help you because I've read a lot about this since I always was minding about my weight and I still do about the weight of my children and husband to keep it under control.

Anne
0

Alltså Illan, jag vet ju inte om det är det så himla dumt det där att äta måltidsersättningar som mellanmål, men jag skulle nog hellre satsa på såna som är lite mer riktade som mellanmål om du förstår? Mer "power bars" så att säga, finns i massor av olika varianter, och man kan till och med baka själv. (Om man inte glömmer dem hemma då) Skrattande

Illan
0

Hembakta powerbars - det lät spännande. Var hittar man recept på såna?

Anne
0

Illan, jag tror Ica hade recept för ett tag sen i Buffé. Här finns ett, och här är ett annat utan fett. Har dock inte testat själv, men det borde vara hyfsat tycker jag.Glad

Nettan
0

Kan du inte ha en påse med till exempel cashewsnötter på jobbet? En liten näve på eftermiddagen mättar faktiskt bra och så innehåller nötter bra fett.

Ett tips är att alltid ha en sådan där färdig knäckemacka i väskan. Jag har också lätt att glömma bort och äta och rätt var det är så sjunker blodsockret snabbt och man bara skakar i hela kroppen.

Illan
0

Nötter är så jättegott att jag inte kan sluta att äta. Och har jag för mycekt nötter i närheten så äter jag tills de tar slut! Jättekonstigt, för har jag choklad i lådan på jobbet så räcker det men en bit och så är det bra och den kan ligga där. Men nötter - det mölar jag i mig.

Pernilla
0

Kan du inte dosera - alltså du tar med dig en god fruktsallad som du toppar med LITE nötter eller fröer?

Keso och fruktsallad är också ohyggligt mycket godare än keso på mackan. Och med fruktsallad menar jag kanske bara en banan och ett halvt äpple - bara det att två smaker blandas gör mellanmålet så mycket godare.

Att ha en förpackning müsli och en liter fil i kylen på jobbet funkar också.

//Pernilla

Salmiak
0

Ett svar angående måltidsbarerna.

Inte en höjdare de innehåller en massa socker tyvärr. Jag skulle föredra banan+keso+näve med nötter som en snack på förmiddagen. Eller tryck en banan tillsammans med barnen när det gnälls som mest. De har säkert också lite blodsockerfall och kan må bra av att tanka lite energi Glad 

(för övrigt har även jag operererat magsäcken så jag måste äta ofta, men bra saker rågmacka med skinka och avokado eller gurka är min standard fallback. och jag lämnar sällan huset utan en banan Skrattande )

Illan
0

Å vad ni pratar keso. Jag får ont i magen av allt prat *ler* Inga mjölkprodukter funkar. Jag har försökt även med laktosfria, men det blir gasigt i alla fall.

Loove
0

Illan, varför inte uncle bens microris med makrill i tomatsås och en tomat som mellis. 

Fullkornssmörgås med ägg, lax eller skinka och massa paprika.

3 frukter istället för 1

Matrester (ja det funkar också)

Knäckemacka med leverpastej och gurka + en frukt eller två.

Nötter som mellanmål skulle jag inte vilja rekomendera som mellanmål eftersom det är ganska så fett och flera sådana måltider per dag lätt kan blir FÖR mycket fett för kroppen med viktuppgång till följd.

Vill som Salmiak skriver heller inte rekommendera en måltidssbar på grund av sockerinnehållet.

Lovisa
(som också är viktopererad på just Sophiahemmet)

Loove
0

deia: In sweden it´s called Gastric bypass, many hospitals in sweden do them, but Sophiahemmet and Carlanderska are a private option if one don´t want to wait for sergury and then also pay for it. 

Also, you have to be "fat enough" to make a gastric bypass minimum BMI are 40 at most hospitals and 35 if you are very sick due to the overweight.

I want to rekomend www.viktop.se to you, to meet others that have done the sergury or are waiting to get one.

Lovisa

deia
0

Loove

Thx