Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2451 ggr
Loucar
0

Grönsaksgratänger

Känner att det är dags för lite grönsaksprat nu efter alla pizzor och dylikt.

Vad brukar ni bjuda på för smarrigt i denna väg?

Själv gör jag gärna en med squash, krossade tomater, mozzarellaost och mycket oregano och basilika.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Basset1
0

Det här är inte mitt område alls,har nog inte ens ätit något sådantObestämd

Johan

Medarbetare på matlust

Loucar
0

Prova min till grillade rådjuret sen ska få se vad gott det är du har verkligen missat något. Glad

Hälsningar

Louise

Basset1
0

Det ska jag verkligen göraGlad

Johan

Medarbetare på matlust

[Tassy]
0

man kan använda aubergine i stället för potatis i gratäng, har dock inget recept på lager.

Loucar
0

Kan tänka mig att det är gott att varva squash och aubergine i en gratäng. Tungan ute

Hälsningar

Louise

Puhlo
0

Jag gör gärna en rotsaksgratäng, potatis, rotselleri, palsternacka och morot, sen grädde och ost på det. Kryddorna har jag i grädden så att den blir välfördelad i hela gratängen.

Loucar
0

Det där med kryddorna i grädden/mjölken är ett bra tips så gör jag också.

Hälsningar

Louise

Bergspuman
0

Här är mitt egenhändiga recept på grönsaks- och risfyllda ostgratinerade auberginehalvor:

1 aubergine

1 gul lök

3 vitlöksklyftor

cirka 300 gram krossad tomat

oregano/basilika, salt, peppar

kokt ris

ost för gratinering, gärna någon smakrik

olja för stekning

Dela auberginen i 2 halvor. Gröp ur dem. Lägg dem med det violetta skalet ner i en ugnsfast form. Fräs det hackade aubergininkråmet, hackad lök och vitlök i olja i en panna. När det har mjuknat, ös över de krossade tomaterna. Krydda. Låt puttra tills röran har kokat ihop och alla grönsaker är mjuka. Tillsätt riset, låt det bli varmt. Fyll auberginhalvorna med röran, strö över riven ost. Gratinera i mitten av ugnen på 225 grader tills osten har smält och är knaprig. (Cirka 10-15 minuter). Serveras omedelbart.

MUMS!

[mingdie]
0

Gillar rotsaksgratäng med potatis, purjolök, morot, palsternacka och sötpotatis (kumera). Vi använder väldigt lite grädde utan mer mjölk och ost.

Åsa S
0

Broccoligratäng, vanlig förvälld broccoli med en ostsås(hemgjord) cryddad med curry, häll såsen ovanpå broccolin och gratinera i ugn.

SaraC
0

Jag brukar göra gratäng på fil med lite chili och cayenne, sedan öser jag i de grönsaker som finns hemma eller som jag känner för. Zucchini är ett måste, älskar det!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Loucar
0

Fil i gratäng?

Hälsningar

Louise

SaraC
0

#12 Ja, blandar med ägg.

Loucar
0

#13 Men den borde skära sig så jag har mycket svårt att tänka mig detta, creme fraiche vet jag funkar men fil skulle jag aldrig stoppa i en gratäng.

Hälsningar

Louise

SaraC
0

#14 Smaken är väl som baken Flört Jag tycker det går fint. Gör det dock inte till någon annan gratäng.

Loucar
0

Japp och tur är väl det tänk om vi alla skulle äta samma mat och tyvcka lika om allt, vad skulle vi då diskuttera om.Flört

Hälsningar

Louise

DesK
0

När man blandar fil eller yoghurt med ägg eller lite mjöl stabiliseras den och skär sig alltså inte  Glad

Jag älskar kålrabbigratäng och gratäng på rättika förutom de mer vanliga som nämns ovan.

/Désirée