Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 9838 ggr
Basset1
1

Landskapsmaträtter

**Landskapsmaträtter i Sverige
**År 1999 fick vi landskapsmaträtter. Maträtterna är utsedda av Sveriges Kökschefers Förening och ServiceGrossisterna.

Landskap i Sverige/Landskapsmaträtter

Blekinge/Ålasoppa

Bohuslän/Makrillsoppa

Dalarna/Älgfärsbiff med örtstuvad majrova, lingon
och kantareller på stomtallrik

Dalsland/Gäddfärsbiffar med örtgräddfilssås

Gotland/Marinerad lammstek med säsongens grönsaker

Gästrikland/Senapsgratinerad strömming, grynkaka,
tunnbrödsstrips och lingonchutney

Halland/Cheddarbakad Halmstadslax med
pepparkokta rotfrukter och dillsky

Hälsingland/Älgfärsjärpar med pärgröt, fläsk,
korngryn och rotsaker

Härjedalen/Ugnstekt örtfylld fjällröding med flötgröt och
en ragu på toppmurklor, sparris och svartrot

Jämtland/Bouillabaisse på röding med syrade rotfrukter,
serverat med getostfilbunke i tunnbrödskåsa

Lappland/Ugnstekta ripbröst med Svart vinbärssås,
selleripuré och små paltpotatisar

Medelpad/Harsadel med potatis- och Karl Johansvamppuré, rårörda porstranbär och enbärssås

Norrbotten/Kokt, rimmad älgbringa med
pepparrotsås och pressgurka

Närke/Cajsa Wargs Hjälmargös med trattkantareller,
bacon och gräslökssås

Skåne/Brännesnuda

Småland/Ostgratinerad gösfilé med potatismos

Södermanland/Stekt pomerans- och nejlikainlagd strömming med kumminkryddat knäckebröd

Uppland/Uppländsk husmanskost

Värmland/Inbakad älgfärsbiff med trattkantareller
och potatiskaka

Västerbotten/Älgwallenbergare med västerbottnisk potatiskaka och syltade kantareller

Västergötland/Fläskfilé med kantarell- och kålrabbisås

Västmanland/Halstrad, lättgravad gösfilé påskogssvamp och gurktagliatelle med pepparotscrème fraiche
och tomatvinegrette

Ångermanland/Örtmarinerad Skeppsmalenlax med makalös fruktsås

Öland/Laxkroppkakor med dillgrädde

Östergötland/Östgötsk grönärtsoppa med nässelbröd

Johan

Medarbetare på matlust

Bergspuman
0

Uppländsk husmanskost?

Gud vad det lät tråkigt Obestämd

Kunde man inte precisera sig alltså?

Basset1
0

Det var faktiskt dåligt ,håller med Förvånad

Johan

Medarbetare på matlust

Bergspuman
0

Jag är förtörnad långt in i min uppländska själ!

Men har för mig att man i Buffé tog upp olika specialrätter, och en av dem för Uppland var kalvfilé Oscar eller något sådant.

Basset1
0

Då kan du stäcka på dig och se stolt ut,vi i östergötland äter  grönärtsoppa med nässelbröd och det har jag aldrig varit i närheten utav Obestämd

Johan

Medarbetare på matlust

Bergspuman
0

Har du inte? Grönärtspuré som är så gott!

Ta och plocka lite nässlor när våren kommer, torka dem och smula ned i bröddegen och rapportera sedan hur det smakade! Glad

Basset1
0

Får väl göra ett test och se Obestämdmen är osäker på grönärtspure

Johan

Medarbetare på matlust

Bergspuman
0

Jag har flera gången gjort en grönärtspuré från ett recept ur Vår Kokbok, som är urgott i sin enkelhet. Man kryddar med klippt gräslök. Har bjudit mina bröder på det, de älskar det.

Basset1
0

Det är väl bara att prova då Flört

Johan

Medarbetare på matlust

Loucar
0

Grön ärtpuré är det många som gillar dock inte jag, men jag äter gärna andra soppor.

Känns lite som att dessa rätter i vissa fall är i modern tappning, vore kul att hitta rätter som är typiska för varje landskap som hängt med ett tag. Ni som känner att nån rätt är typisk för ert landskap får gärna berätta. Glad

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Tassy]
0

Något som är väldigt typiskt för hälsingland (dock inte mat, men väl ätbart!) är hälsingeostkakan som efterrätt, med grädde/vaniljglass och varm hjortronsylt.

Loucar
0

Låter gott Tassy.Tungan ute

Hälsningar

Louise

[Tassy]
0

#11 Det är helt underbart gott! Skrattande

Puhlo
1

#0: Jag tror faktiskt att det ska vara "Stomp-tallrik" på Dalarnas landskaprätt.

Stomp är ett slags tunnbröd.

Loucar
0

Puhlo vad består stomptallrik av mer än Stomp? Skriv gärna in recepten här. Du kan väl bidra med ett på hälsingeostkakan Tassy.Glad

Hälsningar

Louise

Puhlo
0

Loucar: Stomp är gjort på

12 deciliter vetemjöl
1 kryddmått bikarbonat
1 kryddmått hjorthornsalt
1 tesked salt
4 deciliter filmjölk
1,5 deciliter sirap

Tillagning
Arbeta snabbt ihop alla ingredienser till en slät deg. Låt vila svalt en halvtimme.

Dela degen i lämpligt många delar. Kavla ut tunt med mjölad kavel.

Grädda i torr panna på medelhög värme tills det blir mörka fläckar på brödet, cirka 30 sekunder per sida.

Tips: Grundreceptet ger ett vitt, neutralt tunnbröd som passar bra till mat, till exempel mandelpotatisquesadilla. Byt gärna ut 2/3 av vetemjölet till rågmjöl och smaksätt med till exempel anis och fänkål eller kummin för att få ett grövre och smakrikare bröd.

(kopierat från Tasteline)

Jag har aldrig lagat det själv, men jag har ätit en massa när jag har varit i Dalarna för att träffa släkten.

Loucar
0

Puhlo jag får fråga min bror han bor i Dalarna så han borde veta.

Hälsningar

Louise

[Tassy]
0

Jag har tyvärr inget recept som jag har provat själv då jag köper min färdig i affären där jag bor, men om man googlar på hälsingeostkaka får man fram några varianter, så kan man ju kika själv vad man tror passar bäst. En del har ägg, andra har saffran etc. Grejen är att man ska servera själva kakan varm (jag brukar värma på 175C tills det är lagomt, kanterna ska vara pyttelite krispiga och kakan genomvarm). Man skär ungefär 2 cm tjocka skivor och lägger upp i ugnsform och slå över en liten skvätt grädde eller mjölk medan det värms så blir det smaskens. Servera med varm hjortronsylt och vispad grädde eller glass.

Loucar
0

Hur hungrig blev inte jag nudå får gå o ta lite glass i frysen.Tungan ute

Hälsningar

Louise

[Tassy]
0

Sen har vi ju den jättelokala klassikern: färilakorven! Den som folk vallfärdar hit för att köpa. Varje år när folk åker till fjällen är det kaos här, stockholmare kommer med stora frysboxar och handlar kilovis med korvringar haha, helt galet Cool skrattar lika gott varje år åt denna hysteri Tungan ute

Loucar
0

Mitt minne när jag vart i hälsingland är tunnbröd och mesost som man köpte på hembygdsgårdar.

Hälsningar

Louise

[Tassy]
0

Ja just ja, glöhoppor och tunnbröd är också klassiker Glad mesost och messmör hör nog till hela norrland.