Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1938 ggr
Basset1
2010-02-07 12:46
0

Viltkött

Hur är det med tillgången på viltkött ?

* Jagar ni själva ?

* Finns det någon ni köper /få av ?

* Eller är det svårt att få tag på och är det för dyrt ?

Johan

Medarbetare på matlust

[Tassy]
2010-02-07 12:54
0

Min far brukar jaga älg så det finns det tillgång till ibland. Mums! Annars är det mest fisk som jag fiskar själv. Smaskens det med. Annars har jag väldigt svårt med viltsmaken, så jag känner mig nöjd. Lite mer älg hade dock inte skadat alls.

Basset1
2010-02-07 13:00
0

Jag vet inte om jag kan säga att viltsmaken påverkar mig så mycket ,tycker att den inte smakar så mycket ,tror nog att tillagningen av köttet har en stor betydelse då viltkött saknar fett och kan få en smak av lever och bli väldigt torr ,köttet enligt mig ska gärna vara rosa/rött för att bli bäst .

Johan

Medarbetare på matlust

Loucar
2010-02-07 17:32
0

Jag har inte lärt mig jaga änFlört

Men jag äter gärna viltkött när tillfälle ges blir oftast hemma hos mamsen och papsen. Mammas älgfärsbiffar i gräddsås går inte av för hackor.

Tillgången i affären är väl inte jättestor men jag har sett att de stora kedjorna börjat ta in fryst viltkött vid enstaka tillfällen dyker det upp färskt också.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Sovgott
2010-02-07 20:45
0

Min sambo jagar, så vi har frysen full med älg. Rådjuren brukar han sälja för det köttet är vi inte lika förtjusta i.

MaMaMade
2010-02-08 09:49
0

Guben jagar älg så vi har en frysbox full, less som tusan på det. Märker inte längre att det smakar vilt. Rådjur har lite speciell smak ja men har inte jagats på länge här nu. Vi hade några år då de försvann på grund av 3 lodjur som fanns kring byn. Längtar så in i norden efter en bit saftig entrecôte! Vildsvin skulle vara kul att testa, åt det en gång i min ungdom men kommer inte ihåg hur det smakade.

Hoppfull
2010-02-08 11:43
0

Min man jagar så har alltid vilt i frysen. Tyvärr står han mellan jaktmarker just nu så vi får se hur det blir framöver.

Vi äter både älg, rådjur och vildsvin. Det tar sin tid tycker jag att lära sig laga viltkött. Men det är våldsamt gott när det tillagats på ett bra sätt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Bergspuman
2010-02-08 15:41
0

Köper ibland älgfärs om jag får tag i det, och gör egenhändigt komponerad färssås på ihop med pasta!

Loucar
2010-02-13 00:35
0

Tacos på älgfärs verkar lite poppis just nu har läst om det i ett par trådar samt att jag provat det hos mamma det var faktiskt gott.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Basset1
2010-02-13 10:20
0

Det äter vi för det mesta när vi äter tacos,om jag köper vanlig blandfärs så undrar dom varför köttfärsen smakar så konstigtGlad

Johan

Medarbetare på matlust