Matlådor?
Jag måste bli lite bättre på att ta med mig lunch till jobbet! Jag har gott om idéer om vad jag kan laga och frysa in - den stora frågan är: vad ska jag ha det i? Kort sagt, vad använder ni för matlådor? Vilka är bäst? Man lär ju behöva ett gäng, om man ska göra någon slags storkok. (Och visst har jag plastlådor, men de flesta är redan fulla med smått och gott..)
Jag har köpt riktigt bra lådor på clas ohlsson, 3 för 59 tror jag att de kostade. Grå lock oc hgenomskinlig låda.
Även jag har ett par burkar från Clasohlson. Har även liknande burkar som jag köpt i någon ica-butik har jag för mig.
ClasOhlson har även andra burkar.
Det viktiga tycker jag är att de är lätta att hålla efter, att de tål micro (även om jag oftast har maten på tallrik när jag micrar) och att de rymmer en del. Brukar också ha ett par mindre burkar för t.ex. dressing eller liknande om man vill hälla på det över sallad eller annat. De små burkarna (t.ex. till dressing osv) är svåra att hitta tycker jag, har dock fått ett par av en tjejkompis som köpte några på ett homeparty.
Det viktiga är att det är bra förslutningar, så att locket sitter på. Inte kul att komma till jobb och hitta maten utspridd i plastpåsen eller ännu värre väskan :o)
mvh Martin
Jag har fördelen att bo så nära jobbet att jag går hem och äter lunch.
jag har plastlådor köpta på coop tror jag, av märket Isnalle. Frostade med färgade plastlock. Jag tycker de är jättebra, tar liten plats och billiga. Om man vill ha små burkar till dressing kan jag tipsa om att på ICA säljer de små plastburkar med vita lock i trepack, också jättebra. Jag använder mina jämt!
Soppa är klurigare, då använder jag antingen en tupperwareshaker som jag vann på lotteri en gång, eller en petflaska helt enkelt om soppan inte är för grov.
Pastasås och dylikt brukar jag faktiskt frysa in i plastpåsar. Sparar plats och läcker inte i väskan om man tar upp den på morgonen.

#3 om jag gick hem för att äta lunch skulle jag aldrig klara av att gå tillbaka…
Virvla, det är verkligen mitt problem också. Jag bor nära, men.. nä. :)
Jag köpte lite matlådor på Maxi för 10:- och en dyr, men fin, på Clas Ohlsson. Små små burkar har jag från Tupperware. Nu ser det lite bättre ut i skåpet. Ska nog testa att frysa in i plastpåsar bara - eller ett tips från min kompis: de fryser i lådor, men knackar sen ut själva klumpen mat och stoppar i påse istället. Stapelbart, och passar fint i lådan igen när den väl ska med till jobbet så man slipper läckande plastpåse.
Ja, så ska jag bara komma på lite bra saker att laga också då…
#5 det är så skönt så det är inte klokt! Jag tycker det är härligt att liksom helt lämna jobbet. Käka lunch och sedan en liten stund i soffan. Förmodligen en vanesak.
#6 så gör vi när vi skall ha lunchmat. Storkok och så en portion i varje påse. OK - det ser inte så kul ut, men man får plats med mera i frysen. Nu tar vi inte maten till jobbet eftersom vi käkar hemma, men det är ändå praktiskt att ha portioner klara.
#6 Först förstod jag inte vitsen, mend i #7 så förstod jag det som att det skulle bli lite extra plats? Det är ju aldrig fel då jag har 1/3 frys och 2/3 kyl… dvs inte så mycket plats.
Jag uppskattar lunchen på jobbet med att koppla bort jobbet, men snacka lite skit med kollegorna. Det är aldrig fel. :o)
mvh Martin

Marnyman: Det handlar nog lite mer om att man slipper köpa 20 matlådor för att få variation på luncherna. Eller att man slipper äta samma mat tills matlådorna är tomma och kan fyllas på och frysas in med ny mat.
När du fryst in maten i en låda och den är helt fryst, då tar man ut den och knackar ur den ur lådan, lägger i plastpåse.
När man sedan ska ha med sig till jobbet tar man ur den ur påsen och lägger den i lådan igen. Enkelt !
#9 Aha, då är jag med på hur ni tänkte.
mvh Martin