Jag gissar att jag kommer att göra porterstek. Det brukar bli så. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Sitter just och klurar på det. Fick en jättefin kokbok (Alexandra Zazzis senaste) i julklapp, så jag gissar på italienskt… Sambon tål inte fisk och skaldjur, vilket komplicerar det hela lite.

Stry - det var synnerligen välkomponerade menyer de fått till. Tack för tipset!
Mvh Lise-Lotte
Här blev det rester till förrätt - gravlax på toast. Champagne.
Sedan helstekt oxfilé med vitlökssmörstekta kastanj-champignoner, balsamvinäger/rödvinssås, potatiskaka och lite annat - italienska Masi Campofiorin 2002 till (vinet är mycket rekommenderbart!).
Återkommer med resten…
Jo, det blev ostbricka med sällskap av Grådask, en riktigt klassisk och god Tawny Port. Jag älskar Portvin…
Sedan ananas, vailjgräddglass med hemmagjord kolasås och sött Bordeaux (Chateau du Juge 2003 - inte så övertygande…)
Slutligen en kopp espresso och lite mörk choklad, en liten cognac (Martell Noblige)….

Här har man ju missat liverapport
och ostbrickans återkomst
//Lise-Lotte
Även ostbrickan var julbordsrester…

Hos oss blev det oxfilet med körsbärs/rödvinssås och faktiskt också ett eller annat glas Masi - se där, nr 4! Fast vi valde den något billigare men ack så lättdruckna Valpolicellan från 2004. Kan också varmt rekommenderas.
#8 Pernilla, jo, den Masi:n har jag också provat och gillat!
Min 7-åriga dotter älskar min balsamico-sås, men variation skulle ju inte skada. Vill du dela med dig av recept till din körsbärssås?
Mvh // Johan
Tack, det ska jag testa snart.

#11 Då vill förstås jag gärna veta hur du gör din balsamicosås! 
Pernilla - var hittar du bra körsbär? :)
#12 Pernilla, ungefär som din…
- Smält 1,5 msk socker i kastrull tills det blir lätt brunt.
- Häll på 3 msk balsamvinäger (det skvätter…)
- Häll på 1/2 flaska rödvin
- Tillsätt 3 msk konc kalvfond
- Koka ihop 10-15 min
- 1 msk maizena rörs ut i vatten och vispas ner - koka upp
Så långt kan göras i förväg…
- Värm såsen och vispa i 2 msk kallt smör
Mitt recept har jag hittat i Allt om Mat. Det går såklart att variera…
Gillar att göra en enkel sås med god smakbas som följer:
- Fräs ihop hackad charlottenlök, hackad bacon och rör i lite brun farin. Smör eller olivolja väljer man efter smak och mage.
- Blanda i rödvin, balsamico vinäger och konc kalvfond.
- Låta koka ned och fyll på med mer vätska om så behövs, sen silas basen av och man kan reda upp det med mörk maizenaredning.
Hur stora delar av vad är något man "höftar" :) Smaka av längs vägen så kan det inte bli fel.

#13 Körsbär hittades i detta fall på Flygfyren i Norrtälje… :) Men även Hemköp vid Åhléns City i Stockholm brukar ha, och i Söderhallarna finns också. Det är väl egentligen bigarråer, de man får tag på så här års.
#14, #15 Man tackar för tipsen!