Nyårsmat
Vad har ni för smarriga planer inför nyårsafton ??
Jag har bestämt mig för att göra oxfilén som jag tipsade om tidigare och min goda hasselbackspotatis.
Men jag har inte funderat klart på förrätten och efterrätten än, men har några tankar kring vad :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag har sett till att bli bortbjuden till matlagningsglada vänner. :) De har utlovat hjort!

Är det bara jag och Anne som kommer äta på nyårsafton ?? 

Vi ska nog ha:
Fläskfile med currysås med äpplen i och hasselbackspotäter. =)
Mums…
Fondue, med griskött och nötkött. Förrätt ingen aning.. inte efterrätt heller
Det är ju jättelänge kvar till nyår! Vad vi skall äta då lär vi nog bestämma ca två dagar innan. Kanske vi bokar in oss någonstans - de gjorde vi förra året.
Jag har inte funderat klart ännu :-)
nyårsmaten är upp till övriga att bestämma. men det brukar bli oxfilé och fläskfilé i någon form och någon sorts potatis. sedan skulle jag tro att det blir rödvinssås och stuvade murklor. vi är alla barnsligt förtjust i det. till förrätt blir det nog kräftstjärtsröra, avocado och bröd. efterrätt brukar vi aldrig ha, det är aldrig någon som orkar äta det och ingen är särskilt förtjust i det.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Bellona: Ingen efterrätt? Jag börjar alltid med att tänka ut en efterrätt när jag planerar en 3 rätters middag. Efterrätt är ett måste för mig :-)
Ofta blir det bara kaffe till efterrätt hos oss, för man är ofta för mätt för att kunna äta ngt. :)

Se där ja…nu kom ni igång :o)
Jag funderar på att ha blini eller liknande till förrätt. Till efterrätt är jag inne på att prova ett recept som ser sååå gott ut. Det är en chokladkaka som görs i muffins storlek och som inte gräddas helt genom färdig så när man skär i den vid serveringen så rinner det ut choklad. Tillbehör till chokladkakan har de valt i receptet att ha färsk frukt av nått slag.
Det ser väldigt gott ut iaf :o)
Vet inte var och med vem vi ska fira. Maken jobbar. Det är möjligt att barnen och jag åker till mamma och pappa eller nåt.
Vi brukar ha hummer på nyårsafton! Jag fräser schalottenlök och finhackade färska champinjoner, flamberar i konjak. Kryddar med salt, peppar å lite chilipulver. Tillsätter creme fraiche (de e ju bara nyår en gång per år, så jag tar den feta). Delar på fryst hummer, det funkar bra med den frysta, 1/2 per person, så att skalet håller ihop. Spar skalet och blanda i köttet i röran. Fyll skalen med röran strö över god riven ost. Gratinera i ugn. Supergott!!!
Dagmar: nej efterrätt brukar det inte bli någon. :) Kaffe och likör efter maten är allt. vi är annars såna gottegrisar men efterrätter brukar det aldrig bli trots det :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
CBA
Det där lät ju inte liiite gott, har du recept på det? *dreggel*
/ShaSha
#12 MUMS
Jag har än så länge bara kommit på efterätten, och det blir Gino eftersom de andra tjejerna tjatade om vit choklad
marwes: Å, Gino är så gott. Speciellt om man använder vit choklad med nötter :-) Men "tyvärr" är det en standardefterrätt här så det får bli något helt annat på nyår.

#14 Menar du efterrätten ??
Just nu är jag så trött att jag snart slår pannan i tagentbordet att jag inte orkar ta fram receptet men jag ordnar det i morgon :o)
Min värd pratade om en riktigt mörk chokladtårta med chokladtryffel, och så en hemgjord vanilj- och hallonglass. Låter lovande. Ser fram emot nyår :)

ShaSha- Här kommer det :o)
CHOKLADFONDANT MED FRUKTSALLAD
4 pers
75g smör
2 msk strösocker
1 ägg
2 äggulor
80g mörk choklad med hög kakaohalt (ca70%)
2 msk vetemjöl
1 granatäpple
1 rött äpple
1 apelsin
1/2 dl pistaschnötter
1, Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker poröst. Vispa i ägget och äggulorna en i taget.
2, Smält chokladen i vattenbad eller i micro. Vispa ner den i smeten och vänd till sist ner mjölet.
3, Smörj 4 pirtionsformar och fyll med chokladsmeten. Grädda i ugnen i 6-7 minuter. Kärnan ska vara rinnig.
4, Gröp ut kärnorna ur granatäpplet och strimla äpplet.
5, Skär skalet av apelsinen och skär loss apelsinfiléerna. Blanda granatäpple, äpple och apelsinfiléer. Hacka pistaschnötterna och strö ovanpå frukten.
6, Servera de varma chokladbakelserna med fruktsalladen.
CBA, tack för det receptet. Skall testas, om inte annat blir det ett nyårslöfte till mig själv… :o)
Vad jag skall äta på nyår? Får se, beror på om jag jobbar eller inte. Just nu ser det ut som att jag är ledig, men börjar tidigt nyårsdagen. Då kan det bli att jag bjuder bort mig på middag hos föräldrarna och sedan drar hem, eller så fixar jag något här hemma - kanske med någon kollega som också skall upp dagen efter :o)
mvh Martin

Massor av småplock!
Finns inget bättre. Vi måste lära oss att tapaskulturen kan utvecklas i alla möjliga smakriktiningar och kulturriktningar. Prylen med all mat på en tallrik till var och en individuellt börjar försvinna mer och mer och nyår är en utmärkt tid för plocket. Låt var och en ta vad de vill.
I år blir det nog vietnamesiska vårrullar med salladslök och krabba (om jag hittar bra koriander, rätten KRÄVER inte alltför blaskiga blad), frasiga smördegssnurror med tapenade och parmesan går alltid hem. Dessutom tänkte jag testa att göra små limegröna kuber av jello på margharita serverade som små munsbitar.Överströdda med lite grymt fleur de sel så klart. Kan smaka helt muppigt, men det är lika bra att ta chansen och prova. Säg inget till någon bara, det är en hemlis.
Oooh, Margarita-jelly låter ju fruktansvärt spännande. Smart! :)
Varmrätten blir nog fylld lövbiff med hasselbackspotatis och en god sås till, samt blandad grönsallad. Efterrätten fruktsallad med vindruvor, inlagda mandarinklyftor, kiwi, banan, passionsfrukt och mandelflarn. Till det gammaldags vaniljglass. Förrätten inte bestämd ännu.

Är det någon som har ngn ide om en förrätt med tigerräkor? Det finns både kokta och råa att köpa.
#24 fylld lövbiff med vadå?

Så här blir det nog
Förrätt:
Gingravad lax
Huvudrätt:
Oxfilé surpris med rödvinssås
Efterrätt:
Limepannacotta med lime och basilikamarinerade jordgubbar.
Limepannacotta vill jag också göra! Hur?

#28 Som vanlig pannacotta + rivet skal från en lime till 5 dl grädde. Limen ska läggas i efter kokningen.
#26 Jag tror det blir med Philadelphiaost, färska örter och skivade oliver.
Potatisgratäng med endera rådjursadel eller kyckling. Har inte bestämt ännu.
Kommer även äta skaldjurspaj med sallad. Sen ngn smarrig efterrätt blir det också. Gott ska det vá!

Åååh, vad inspirerande ni är! Här har vi inte bestämt oss än… men nu fick man tips minsann!
Oki, här är vår meny:
Kl 16.00 Hummersoppa
- Till den dricker vi äkta Champagne och det ska vara en toppårgång, eftersom det är tidigt på kvällen som bäst kan uppskatta ett bra bubbel. I vårt fall blir det Bollinger RD 1990 alt. Salon 1990…kanske Bollinger Grand Année 1996 som är lysande att dricka just nu
Kl 19.00 Whiskyflamberad entrecote m. potatisrullar i smördeg, lättförvällda svartrötter och rädisor. En sallad på frästa haricoteverts och kikärter toppat m. rå rödlök. Samt en trattkantarellsås. Tycker generellt att oxfilé är överskattat med en "fattigare" smak än mitt val.
- Två bra röda viner: En bordeaux fr 1982 (Latour, Margaux eller Comtesse de Lalande) och ett vin från Rhonedalen (La Moulin fr. Guigal 1991 eller en Cornas fr Alain Voge 1990)
Kl 19+ Creme Caramel (efterätternas efterätt om ni frågar mig)
- Här kan jag tänka mig en Sautern 1986, 88 eller 1990 fr Rieussec. Tycker att Ch Yqem är lite slösaktigttill denna efterrätt, ett sådant vin kommer bäst till sin rätt m. gåslever.
Kl. 12 Tar vi enkelt bubbel fr. nämligen Rotari (italien) och tilltugg i form av gorgonzolagratinerade olivciabata m. parmaskinka, pesto, torkade körsbörsttomater och hackade oliver.
mvh
Bertil
Vi jobbar tidigt imorgon (nyårsdagen) båda två så det blev något så enkelt som rostbiff i ugnen med klyftpotatis och snuskostsås. Till förrätt ett par glas vin och till dessert tar vi fram godisskålen och en påse ostkrokar.
Tro mig! vi gråter inte över att Ofira nyåret såhär, vi har inga barn hemma :(
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Nu är det ju efter nyårsafton, men i alla fall :) Vi åt oxfile, potatisgratäng och en supergod whiskey-sås! Det blev jättegott verkligen
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#20, Tack CBA! Detta måste jag prova göra nån gång, å d är bara att skylla po att man e tjej så tycker alla det är okey, hehe! 
Själv åt jag å pågen tacos me ett 20tal andra hemma hos en polare. Praktiskt å bra å allta tar på vad dom gillar 
Dessutom fanns där färsk ananas att ta med, goott!

#33, Bertil, nästa år vill jag fira nyår hos dig!!! Kan förresten varmt rekomendera Dom Perignon från 1996….. mums…
Hehe…
1996 var ett lysande år och Salon fr. 1996 är också mkt bra liksom Krug….men det bästa jag druckit i Bubbelväg på slutet är Salon 1990…visserligen en bra syra kvar och frukt för att klara ytterligare lagring, men kommer du över en flaska så njuter man gott av den redan nu…Min åsikt är att folk ofta väntar för länge innan de dricker sin "dyrgripar". Bollinger RD 1990 samt Grand Année 1996 (den blev den som vi valde i #33) är också helt lysande
mvh
Bertil

#38 Tack för tipsen, jag ska skriva ner och spana efter dessa!
Det är ganska dyrt i Sverige tycker jag, t.ex. Salon 1990 kostar över 2.200kr (jag köpte när den släpptes för 1.350kr)…men det är nog inte billigare i utlandet heller….kolla auktioner och aktiva vinhandlare
mvh
bertil
Oj,vad gott allt låter. Själv gjorde jag min kalla laxpaj…som vanligt. Blev tyvärr sjuk på Nyårsaftons em o då vi är för oss själva ids jag inte göra mig till alltför mkt…barnen har ju inte ngt vett om vad som är gott ni vet! ;)
Hade köpt en Pouilly Fúmee som jag o maken tänkte knäcka men…m snoken full av rutten hjärna…sorry men det var faktiskt så…kände jag inte för att dricka vin. :( Har precis återhämtat mig. Är fortfarande tätt i bihålorna men det börjar ge sig nu. Fattas bara annat, det har ju hållit på i 3 v nu!
Hummern skall def testas o lime-panacotta lät som en bra dessert efteråt. Tror att maken är ledig påskhelgen för en ggns skull, kanske man ska planera in det tills dess.
Skulle vilja veta hur margharita-jellyn blev… :)