Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 993 ggr
t0bias
0

Efterättstips till Nyår?

Hej på er

På nyårsafton är vi bortbjudna på en mini-tillställning där vi fått uppgiften att ta med en dessert. Jag vet att det kommer bli en förrätt och varmrätt med det där "lilla extra", så jag vill att efterrätten ska hålla hög klass.

Har någon ett tips på vad man kan göra? Det bästa vore något man kan göra större delen av arbetet dagen innan. Jag har sökt på tasteline men inte hittat något "wow-igt". Det ska helst inte vara nötter i…

Tack på förhand !!!

Anne
0

Chokladtryffeltårta! Den är definitivt WOW, utan nötter, och går att förbereda helt och hållet dagen innan. (Recept finns här.)

AndersE
0

Jag har en mycket gammal, mycket klassisk, mycket god och mycket enkel…

• Vaniljparfait, kan göras dagen innan. Ta ut ur frysen en stund innan så den börjar smälta.
  • Hallonspegel görs av frysta hallon som passeras - sockras eventuellt med florsocker.
  • Garnering med skivad kiwi och ev en klick vispad grädde.
  • Gott dessertvin, t.ex. Tokaji Aszu 5 puttonos.

Jo, jag vet att den kan kännas lite gammalmodig…

Recept

Anne
0

Nu kom jag på något annat - ungefär som Anders, men med panna cotta istället för parfait. Om ni ska bort kanske det är knepigt att ha med något fryst, men panna cottan är ju kyld. Och kan helt klart göras dagen innan. Perfekt med hallonsås till.

Pernilla
0

Kanske kan det här pannacottareceptet vara något för dig? Jag lovar att det är jätteenkelt och blir alltid lyckat (åtminstone alla gånger jag testat.)

Pernilla
0

Hur gick det, undrar vi?