Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1349 ggr
Loucar
0

Julens gotter

Vad brukar ni göra för julgodis och äter ni efterätt på julen?

Vi brukar göra ischoklad, marsipanrullar, mintkyssar och ibland knäck eller kola. Sen brukar det ju dyka upp en och annan chokladask.

Efterätt är inget som vi har satsat på utan det har varit frukt, nötter och godis.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Tassy]
0

I år blir det citronparfait med grenadinsirap och granatäpple (recept finns i senaste Buffé) och chokladdoppad frukt till efterrätt här.

Som godis blir det ischoklad och dumlekakor, det får räcka.

Loucar
0

Tassy det lät gott med citronparfait får kika på den.

Hälsningar

Louise

Åsa S
0

Lakritskola eftersom vi gillar lakrits, knäck och liknande blir aldrig uppätna.

Och det brukar nog mest vara nötter, fikon och dadlar som finns ifall man vill ha någon efterrätt.

Tom-B
0

Ischoklad och knäck (aj, aj, aj för tänderna) tillhör det hemmagjorda till Julen.

Och det görs en bra bit före julen. Och så ligger det där, och man får inte röra! Suck!!!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Tassy]
0

Loucar: Ja det verkar himmelskt, men tyvärr får jag nöja mig med frukten. Är äggallergiker och den är smockfull med ägg. Tror inte den går att göra på ersättning Rynkar på näsan

Loucar
0

Tassy hitta ett recept på citronssorbet på Coops sida länkar till den då kan du ju göra den till dig så får du också lite gott.

Kikade på citronparfaiten på Icas sida den såg både julig och god ut.

Hälsningar

Louise

[Tassy]
0

Tack så mycket :)

Den ska helt klart provas, för jag är korsallergisk mot det mesta i fruktväg också

Maria
0

Vi har alltid ätit äggost efter julbordet istället för gröt.

/Maria

Loucar
0

# Det har jag bara hört talas om har du nåt bra recept kan vara kul att pröva.

Hälsningar

Louise

Maria
0

Mormors gamla recept från Orust.

4 liter gammaldags mjölk (alternativt byter man ut 3 deciliter mjölk mot 3 deciliter vispgrädde)

5 deciliter gräddfil

12 ägg

Blanda äggen och gräddfilen och häll alla 3Förvånad ingredienserna i en stor kastrull.

Spisen ska vara på svag värme. (finns 6 alternativ på spisen så sätt den på 2:an)

Rör långsamt ganska ofta. Det kan ta upp till 4 timmar innan den skär sig och då ska äggosten bli som klumpar som simmar i blåaktig vassla. Ös upp i äggostform och varva med 3-4 matskedar socker och låt äggosten rinna av i kylen under natten. Vänd och servera, gärna med hemmalagad sylt.

Det finns många sätt att få äggost att skära sig snabbare som högre värme, ättika osv men då blir den hårdare. Det är ju en smaksak men denna blir ljuvligt len.

/Maria

Loucar
0

Tack bumbleboo detta ska jag testa men närmare sommaren känns som det skulle va gott ihop med färska jordgubbar. Tungan ute

Hälsningar

Louise

Eine
0

Vi brukar ha en jultårta,olika varje år.Ischoklad och Nigellas Rocky Road alternativt Leilas dito.Annars bara massor av frukt,dadlar och nötter.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Puhlo
0

Efter ett sjukhusbesök så har det inte blivit något julgott alls i år, förutom clementiner, vilket inte är att förakta!

Tar starka smärtstillande så jag får inte smaka på min fina glögg (blossa 09) heller, men jag ska nog göra risbräck, för det älskar jag.

Bra choklad smältes, sen rör man ner puffat ris, och alla nötter/frukter man gillar.

Jag älskar att ha i rostade hasselnötter (grovhackade), skållad mandel (också grovhackad) och fina stora saftiga russin. :)

Sen låter man det stelna på bakplåtspappersplåt, och sen bryter man bitar = bräck. :)

Annars hoppas jag att nån annan gör knäck i år, för det orkar inte jag.