Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 4342 ggr
Loucar
0

Julbordet

Vad har ni på julbordet alla har ju oftast någon egen liten rätt som är ny för någon annan, sen firar ju inte alla svensk jul utan har andra traditioner vilket också är kul att få ta del av.

Hos oss äter vi på julmorgonen dopp i grytan på vårt vis, man tar spadet från skinkan man tillagat i ugnen och spär ut det. Sedan tillsätter man rå prinskorv, julkorv, köttkorv och grynkorv och kokar tills det är klart. Vi äter ju ingen lunch utan fikar bara mitt på dagen så denna frukost gör att vi står oss fram till julmiddagen.

Rätter som vi brukar ha på julbordet är janssons frestelse, sill, potatis, julskinka, köttbullar, prinskorv, sillsallad, sylta, rödbetssallad, rimmad lax, rökt lax, rökt fårfiol, olika korvar (favoriten är timmermanskorv) och ostar och hembakat bröd.

Lutfisk och revbenspjäll brukar vi äta andra dagar då vi känner att det blir för mycket av det goda annars.

Nu är jag grymt nyfiken på hur era julbord brukar se ut.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Tom-B
0

På denna länken, Julbordets håvor, kan du sedan gå vidare och få du lite tips om hur vi på Flugfiske tycker att lax och ål med mera skall tillagas till julbordet.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

SaraC
0

Eftersom vi är en stor släkt med olika "måsten", så blir det mycket på vårt julbord. Kommer nog glömma hälften när jag försöker räkna upp.

Köttbullar, prinskorv, skinka, revbenspjäll, böcklinglåda, janssons, potatisgratäng, leverpastej, gustafskorv, lax, sill, sylta, rödbetssallad, lutfisk, julkorv, potatis, ägghalvor, ost och bröd. Risgrynsgröt och ris ala malta till efterrätt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chestnut
0

På morgonen äter vi risgrynsgröt och nybakt baguette med julskinka på.

Till julbordet brukar vi ha:
julskinka, vörtbröd, edamerost, köttbullar, prinskorv, lax, kyckling/kalkon, kokt potatis, potatisgratäng, ägg, snittar med smögenröra i.

Efterrätt brukar bli pepparkakor och julgodis Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
0

Julgodiset glömde ju jag att skriva dit, hos oss blir det godis och frukt samt att kortleken åker fram antingen spelas det kille eller mulle.

Hälsningar

Louise

Bergspuman
0

Jag har inte haft så traditionella jular senaste åren. Har inte egna barn, skilde mig för 3 år sedan och jag umgås heller inte med min mamma. Mina 3 syskon brukar fira jul med morsan, men det gör alltså inte jag. Därför har jag tänkt börja satsa på att skapa egna traditioner. Det kan blir så att jag i år firar med min särbo, inte helt bestämt än men vi har pratat om det.

Tänkte skippa lutfisk. Däremot är jag väldigt förtjust i revbensspjäll. Det, samt rödkål, lax och sill vill jag absolut ha på julbordet. Kanske tar jag o gör en sillsallad också. Annars tänkte jag göra det enkelt för mig o köpa en del delikatesser. Gillar pressylta och skaldjurspaté. Istället brukar jag baka mycket gotter och en del kakor, det är min specialitet.

Loucar
0

#5 Jag brukar fira själv med min dotter ibland och det tycker jag är skönt för då infinner sig ett helt annat lugn än när man ska fira med hela syskonskaran. Glad

Hälsningar

Louise

Karmatarerskanise
0

Här äter resten av familjen gröt med saftsås till lunch ( jag kan inte med det). Sedan på kvällen äter vi köttbullar, prinskorv, gravad lax, hovmästarsås, potatis, olika sorters sill, kåldolmar, rödbetssallad, grönkål och brunkål, hemmagjord julkorv, julskinka, senap, janssons frestelse, mörkt bröd och sylta.

Tom-B
0

HERA!

Hovmästarsås till gravlaxen! NEEEJ! Den smakar bara senap.

Här har du länken till "riktig" gravlaxsås, Gravlaxsås, recept.

Tom

Karmatarerskanise
0

#8 Jag gillar den som vi brukar köpa, men tack ändå Flört

[YlvaP]
0

Vi har Julpizza varje år. Det är något nytt vi hittade på för några år sedan. Vi använder oss av ingredienser från julbordet så som julskinka och julost (edamer). Till ungarna kan vi lägga på lite köttbullar och prinskorvar. Skrattande

Loucar
0

Vi brukar göra pizza eller ärtsoppa på skinkan i mellandagarna det blir supergott julosten får ju självklart vara med då också. Glad

Hälsningar

Louise

[YlvaP]
0

Jasså. Jag trodde vi var annorlunda på den fronten. Hihi

Loucar
0

Jag tror det är rätt vanligt hos dom som får skinka över. Flört

Hälsningar

Louise

Martin
0

Det blir inget klassiskt julbord i år, det blir saltlånga med kokt potatis och senapssås. Inte illa det heller Förvånad

Sen kommer jag säkert någon dag att göra mig ett eget julbord här hemma. Blir nog på juldagen, för att fira att man skall vara ledig några dagar efter att ha jobbat hela julen Skrattande

mvh Martin

MonisN
0

Det finns tre måsten på mitt julbord. Lutfisk, skinka och ris á la malta med saftsåsTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Loucar
0

Inte bröd då Monis nu blir jag förvånad Förvånad

Hälsningar

Louise

MonisN
0

#16 Jo, så klart ska det finnas bröd också! Hembakat vörtbröd och knäckebröd till sillen. Jag glömde en annan viktig rätt, nämligen Janssons frestelse! Den kan jag inte vara utan. Allt annat än det jag räknat upp är inte så noga. Hos oss har vi dragit ner mycket på matöverflödet. Att behöva äta julmat i evigheter är det värsta jag vet. Det traditionella julbordet räcker en gång per år.

Tom-B
0

Men sillen i alla de former? Utan sill, inget julbord! Och den bör stilla simma ner!

Tom

MonisN
0

Alltså, allting är ju gott! Det är det värstaSkäms Även sillen, köttbullarna, laxen med mera. Prinskorvarna kan i och för sig kvitta, det är mest mjöl ändå. Men om jag nu ska välja ut något speciellt som jag inte vill vara utan så är det det jag räknat upp.

Och jo, jag håller med! Sillen ska simma nerFlört

Loucar
0

Vad vill ni helst den ska simma ner med då Monis och Tom?

Hälsningar

Louise

Tom-B
0

Jag tänkte så småningom redovisa det på tråden Julbordets håvor på Flugfiske.

Men så mycket kan avslöjas redan nu, att det är INTE hembränt, men hemmablandat.

Tom

Loucar
0

Vargtass kanske?

Hälsningar

Louise

Tom-B
0

Den är bra!

Tom

Loucar
0

På tal om dryck har vi lagt ut decembers vintips på vinsajten nu kika gärna in o skriv en rad där. Flört

Hälsningar

Louise

Tom-B
0

Loucar! Bra! Vi har ju på Vin tidigare diskuterat vin till den gravade laxen och den rökta ålen.

Har ännu inte prövat de föreslagna vinerna, men det blir snart.

Tom

Loucar
0

Jag provade ett vin till rökt lax förra helgen Moselland Spätlese Riesling det var väldigt gott.

Hälsningar

Louise

MonisN
0

För mig är det Julia (grappa) som sillen simmar i! Jag är inte överförtjust i snaps, men Julia går alltid ner. Den är godTungan ute

redhead82
0

Jag älskar julmaten om jag får den på mitt vis! Fisk i alla former hör julen till! Tyvärr tycker jag inte så mycket om lutfisken dock, men gärna sillinläggningar, lax, gravad, rökt och ungsbakt! Kokt potatis, sillsallad förstås! Must till att dricka.

Julkalkonen är ju också den ett måste! sen brukar jag ha olika typer av småplock på julbordet så får man ta det man gillar! Inlagda soltorkade tomater, inlagda vitlöksklyftor, prinskorv, miniköttbullar, vanlig sallad med tomat och gurka, gräddfilsdopp, kokta ärter, morotslåda.

Julgröten är ju även den ett måste, men inte i sambvand med den övriga maten, den brukar vi äta skilt för sig!

Till efterrätt hör det till glögg med pepparkakor, mjuk pepparkaka och förstås chokladpraliner i mängder poch massor, ojoj vad gott det ska bli!!

Ät och njut!

Tom-B
0

Dricka till julmaten? Vin, Ol eller Mumma?

På Flugfiske finns nu tips om hur du själv blandar din Mumma. Du väljer själv hur alkoholstark du vill ha den.

Se länken på Flugfiske, Mumma.

Tom

Karmatarerskanise
0

Tom-B kan du inte lägga in recepten här?

Basset1
0

Min sillsallad och rökt rådjurslårTungan ute

Johan

Medarbetare på matlust

Bergspuman
0

Just det glömde en sak: Min egenhändigt uppfunna julstubbe! (mandelmasserulle glaserad i blockchoklad)

Dränkt i mycket konjak. Mums

Basset1
0

Mums konjakTungan ute

Johan

Medarbetare på matlust

Tom-B
0

#30 Hera!

Det skulle bli ganska mycket. I mitt inlägg #1 har jag gett en länk till var du kan hitta recept och tips på Gravlax, Gingravad lax, Laxsås, Röka ål, Mumma,  samt vidare länkar till Matbröd och Vin.

Det kommer också något om Julsnapsen. Se också Favopritnubbar här på Matlust.

Dessutom kan man man klicka in sig på till exempel Öl. Även på Livskvalitet finns det om Julen.

Hoppas jag inte glömt något.

Här är länken igen, Julbordets håvor.

Trevlig Lucia!

Tom

Loucar
0

Bergspuma har du nåt recept att dela med dig av gällande julstubben? Glad

Hälsningar

Louise

Tom-B
0

"Den lille" är nu presenterad på Flugfiske.

Tiden är knapp, så till Julen blir det bara, om du ska blanda själv, Citronsnaps.

Möjligt att jag hittar ytterligare något, som blir klart på en vecka.

Här är länken, Julbordets håvor, där du går vidare neråt i tråden.

Och här har du direktlänk till Citronsnapsen, Citronsnaps.

Och här lite allmänna tips om att blanda själv, Snapsen blandar du själv.

Tom

Bergspuman
0

#35 Loucar nu finns receptet under länken 64, Matrecept Högtider!

Skrattande

Loucar
0

Tack Bergspuma såg det precis. Skrattande

Hälsningar

Louise