Ingen mjölk hemma
När jag läste tråden "Nöden är uppfinningarnas moder" slog det mig, att här kan jag ju fråga.
I mitt (mer eller mindre) särboförhållande får jag ofta försöka laga någon typ av mat till mig själv. Inom parentes kan nämnas, att det oftast inte blir typ Nobelmiddag.
Men så till problemet. Med kokboken i högsta, hugg erfar jag, att här skulle en och annan deciliter mjölk blandas i. Men eftersom jag inte är någon större mjölkdrickare, så antingen har jag ingen hemma, eller också är den sur.
Så vad har ni för tips? Mjölkpulver eller H-mjölk? Eller vad?
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Det finns ju små mjölkförpackningar på 3 deciliter det kanske kan vara nåt.
Sedan har arla nåt som heter mjölk med långhållbarhet finns både mellanmjölk och standardmjölk i storlekarna 1 liter, 5 deciliter och 2 deciliter. Detta är väl det alternativ jag själv skulle välja om det inte funkar med 3 deciliters vanlig mjölk.
Torrmjölk kan också användas i matlagning.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Jag har ju 1 1/2 mil till närmaste affär, så står jag där i köket med kokboken, så är det inte så lätt att snabbt få tag på en 3-deciletersmjölk.
Så det får väl bli torrmjölk/mjölkpulver som jag skaffar hem.
Tom

Mjölken med lång hållbarhet håller ju i 4 månader så den kan säkert också funka för Tom. 
Hälsningar
Louise

Jaså, så länge. Skall testa smaken. Trots allt dricker jag mjölk då och då till lunchen. Mjölk ÄR gott. Det är bara det att oftast är det öl jag har hemma. Eller vatten.
Men man kan ju undra vad dom stoppat i den för att hålla så länge?
Tom

Det finns info på Arlas sida kika in där den är lite söt i smaken och bör därför drickas kylskåpskall enligt vad jag läste.
Hälsningar
Louise

OK! Men jag vill handla av Skånemejerier, och inte Arlas produkter som forslas kors och tvärs.
Skall kolla på Skånemejeriers sida.
Tom
Milkos laktosmjölk har också väldigt lång hållbarhet, kanske finns någon motsvarighet hos Skåne? Jag klarar inte av att dricka laktosmjölk (äcklig!) men till matlagning är det inga problem.
Min morfar brukar frysa in små slattar mjölk i ispåsar för att ha hemma när någon vill ha i kaffet eller liknande.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
SaraC; att frysa in var en bra ide :)

Skånemejerier tycks inte ha Långtidsmjölk. Men Laktosfr har dom.
Skall testa det där med att frysa in.
Tom
#8 Ja, det funkar bra 
#9 Hoppas du hittar något som funkar!

Nu skall jag snart iväg till Särbon, och bli Sambo ett par dar. Men därefter skall jag testa infrysning. Och kommer jag ihåg, skall jag meddela mitt intryck.
Ofta tycks det som om 3 dl är mest förekommande i recepten. Funkar det att frysa in i 3-deciliters mängd per fryspåse?
Tom
#11 Ingen aning, har aldrig provat själv. Men det bör väl inte var några problem så länge man ser till att påsen håller tätt. Testa! 

Annars kan du ju köpa tetror på 3 deciliter och stoppa i frysen det funkar jättebra. 
Hälsningar
Louise

Jamen det var ju ett bra tips.
Ibland tänker man inte längre än näsan räcker (är förstås en bra bit:)). Varför själv stå och dela, när det finns färdigt. Och det måste vara en fördel med en oöppnad förpackning direkt in i frysen.
Tack för det!
Tom
Jag har aldrig själv fryst mjölk, men min mor gör det ibland och hon säger det är toppen. Hon säger att det inte är nån skillnad på smaken även om man vill dricka den. Att ha den till mat och bak är ialla fall inga problem.