Hur gör man en risotto?
Jag har aldrig gjort en risotto men skulle vilja prova.
Har ni något gott recept som aldrig slår fel? 
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag brukar bara steka lite hackad lök i smör, sedan ha ner avorioris (okokt) och fräsa det någon minut sedan slår jag på lite vitt vin, + lite kycklingbuljong, sedan rör man och kollar hela tiden och späder med lite mer kycklingbuljong under några omgångar, när riset är färdigkokt när man smakar på det, blandar man ner riven ost och mera smör så det blir sådär härligt krämigt.(det går bra att skippa vinet ifall man inte har något hemma)
Itaienare äter gärna risotto som den är exempelvis toppad med stekt svamp eller dylikt men jag tycker risotton kan vara ett gott tillbehör till exempelvis en köttbit eller en bit fisk.
Jag gör också ungefär som Åsa S och jag vill också påpeka att det är väldigt viktigt att det är just avorioris som är avsett för risotto.
Den rivna osten kan med fördel vara parmesan.
Min son har lärt mig en annan variant där vätskan är porter istället. Blir också väldigt gott.
/Maria

Risotto är riktigt gott jag använder den både som tillbehör och ensamrätt då oftast med karljohansvamp.
Avorioriset är viktigt provade med carnoliris en gång med det blev inte alls lika gott.
Parmesanost är godast men det funkar även med en västerbotten eller lagrad prästost.
När jag har den som tillbehör blir det oftast till kyckling det är jättegott.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Vi brukar ofta göra risotto. Sparrisrisotto med kallrökt lax är till exempel en höjdare.
Ska prova någon gång i veckan så får vi se hur det blir 
Med vänliga hälsningar
Chess

Berätta gärna hur resultatet blev när du provat Chestnut.
Hälsningar
Louise
#6 Det ska jag göra! 
Med vänliga hälsningar
Chess
Har skjutit på risotto provandet ett bra tag nu
men ska försöka att göra det nu i veckan.
Med vänliga hälsningar
Chess

Spännande det blir säkert gott det brukar det bli Chestnut
Hälsningar
Louise