Födelsedagsfest
Hej!
Jag fyller 35 år och min man fyller 40 år och vi ska ha en födelsedags fest då vi också ska bjuda på mat, vad det funderar vi på.
Våra förslag är:
Plockmat innan: Snittar med div på.
Dricka: Vin / Cider.
Huvudrätt: Smörgåstårta, men då blir det bröd på bröd, vad kan vi bjuda på för plockmat innan då istället?
Eller: Kärlknöl, rostbiff + nåt mer kött, potatisgratäng + potatissallad, men det bjöd vi på i våras på en fest så det kan bli tråkigt att bjuda på igen. Men tror ni att dom kommer ihåg att dom fick det?
Dricka: Vin / cider / öl / läsk mmed mera
Sallad, bröd + smör + ost.
Efterrätt: Cheesecake,
Dricka: kaffe, te, portvin med mera
Senare på kvällen: Ost och kex samt lämplig dricka.
Eller har ni andra förslag som är goda och hyfsat lättlagade, alla förslag emottages tacksamt.
Karolina
På min makes födelsedag serverade vi mustig gulasch med apelsinmajonäs, nybakt bröd och en krispig sallad. Det blev mycket uppskattat. Tripplat recept fyllde en tioliters gryta. Till barnen kokade jag lite ris också, som rundade av den lite småstarka gulaschen (du styr styrkan med pepparfrukterna såklart) Superenkel att göra, hygglig i pris när man ska servera många och går att göra i förväg! Min svåger är liten i maten, men han tog tre portioner.
Åh, det låter suveränt trevligt! Jag måste ju säga att Illans förslag om gulasch låter kanon - det fick jag på en födelsedagsfest, och det var supergott. Lite annorlunda också. Fast för all del, tjälknöl är jättegott, och helt klart trevlig festmat. Lite trist bara om du gjort det förut.
Smörgåstårta gillas av de flesta (utom av mig.) men då skulle jag nog ha något annat än snittar till förrätt - hellre då små canapéer som plockmat. Till exempel Parmesankex med rostade cocktailtomater (som jag precis gjorde till en fest, de blev så himla goda), små spett med cocktailtomater, basilika och mini-mozzarella, små rullar med parmaskinka, chèvre och aprikoser, kanske lite kryddiga nötter, eller biscottini med oliver och pinjenötter? Allt lätt att förbereda, och väldigt gott.
Tyvärr så går mustig gulasch med apelsinmajonäs bort på grund av allergi, kom gärna med fler förslag