Hjortstek?
Någon som kan tipsa om hur man ska krydda en hjortstek? 
Till steken har jag tänkt mig rostade rotfrukter med äppelbitar. Har hittat en massa recept på nätet, men om någon har ätit hjortstek hemma som var god mottar jag gärna tips 
En av våra tretton rätter på trettondagsafton var kronhjortstek. (Vet inte hur det skiljer sig från hjortstek, men…) Den var lagd i marinad i 48 timmar - lite av varje som rödvin, bbq-sås, krossade enbär, balsamvinäger… Sen körd i ugnen på låg värme (125) tills den hade en innertemperatur på ca 62. Det blev suveränt gott.
Låter gott, tyvärr hinner jag inte ha den så länge i marinad. Ska göra den imorgon. Men kanske provar en kortare marinad tid.
Det går säkert bra att marinera kortare tid också.:)
#2 Låter gott. Har bara fått hjort en gång (hjortytterfilé) och det var en mycket positiv överraskning. Hade dessförinnan testat lite olika vilt men i princip bara fallet för rådjurssadel, men den hjortytterfilén jag åt på restaurang i Malmö smackade mera, och rejält av det också.
Det som skiljer hjortstek från krongjortstek är väl att den sistnämnda är från just kronhjorten, medan den förstnämnda borde kunna vara även från dovhjort eller annat hjortdjur? 
mvh Martin
Marnyman, ja, onekligen är kronhjortstek från kronhjort :) Gott är det hur som helst, har en liggande på lut i kylen nu. SÅ himla billigt på vår närmaste Ica. (Fast lite så man undrar, hur kan det kosta 99:- per kilot??)
Nu har vi ätit den.. Gillade inte riktigt smaken på köttet, men såsen blev supergod :) Tyckte köttet påminner lite om kycklinglever.
Hera, det lät ju måttligt kul ja. Synd!
Äh, nu har jag i alla fall testat :) Men jag tror inte vilt är för mig. Håller mig till lammstek :) Supergott!