Matlust iFokus

Matlust

Etikettermjölmatgrynris
Läst 959 ggr
Sofios
0

Zucchinilasagnette

Riktigt gott, om jag får säga det själv.  

2 zucchini i stavar
500 gram ricotta
150 gram kokt skinka
en röd paprika
salt
peppar
mynta
basilika
balsamvinäger
olivolja, cirka 1 matsked
en burk tomater
riven mozzarella
persilja

Zucchinistavarna läggs i en ugnsform. Ricottan blandad med kryddor och varvad med skinka läggs i lager över zucchinin och täcks med ett lager till och så vidare. Man gratinerar med riven mozzarella och strör över persilja.

QazzaQY2K
0

Hum ingen pasta alls ju; fast det låter inte så farligt i och för sig dumt med skinkan tyckter det låter godare vegetariskt, typ lite soja, tofu eller sojaprotein.

Sofios
0

Att den heter lasagnette beror på att jag ätit en liknande rätt utan pasta på en restaurang och blev rätt förvånad över att pastan saknades, men kanske vore det riktigare att kalla rätten för gratäng eller något sådant.

Loucar
0

Detta lät gott, ska jag prova.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Loucar
0

Jag provade detta men gjorde lite annorlunda, jag halverade zucchinin och skar skivor på längden, skippade paprika och skinkan men la till lite delade körsbärstomater. Suveränt tillbehör till ugnstekta kycklingdelar.

Hälsningar

Louise

sisal
0

Jag som ibland höftar behöver dock lite råd ändå….. Oljan antar jag är till att smörja formen? Balsamvinägern blandas den med riccotan? Tomater på burk: krossade? hela?

Loucar: Skippade du tomaterna på burk?

Loucar
0

Hej Sisal

Nej jag hade även tomater på burk, jag har ju en teflonform när jag gör sånt här så jag geggade in körbärstomaterna och zucchinin med oljan och vinägern. Jag använde krossade tomater, men man kan säkert ta körbärstomater på burk istället för att ha i extra som jag gjorde. Jag varvade krossade tomater i botten, zucchini och sedan ricotta sen började jag om och hade i ett lager till av varje och sedan hade jag körbärstomaterna i halvor överst. Om man vill ha lite färgvariation finns det ju både röda och gula körsbärstomater numer.

Hälsningar

Louise

sisal
0

Hade en bild i huvudet av hur rätten skulle se ut, den såg inte ut så när jag skulle ställa in den i ugnen….. Men det blev jättegott! Hade även i hackad vitlök i Riccotta röran, och en liten skvätt grädde…Skrattande

Loucar
0

Vad kul Sisal låter gott med vitlök ska jag testa.

Hälsningar

Louise