Julbord!
Såklart det blev jag som fick börja denna tråd!
Yes, vi ska ha vårat första julbord i år, är lite kluven över vad som bör eller önskas finnas på bordet (av de flesta) förutom prinskorv-köttbullar-o-janssons frestelse.
Vad har ni på ert julbord och vad får absolut inte fattas?

Redan? hehe =)
Skinka borde man väll ha… ;)
Brunkål, skinka, sill, lax,potatis, hovmästarsås,rödkål

Här är det inte så många "måsten" längre men jag vill gärna ha skinka, revbensspjäll, fårfiol, samt lökssill och lax och god kokt potatis :)
Rödbetssallad är ju också gott och kokt ägg med röd eller svart rom…

På vårat bord finns alltid skinka och revbensspjäll, sedan ska frugan ha janssons.Ett måste är också ägghalvor med kaviargrädde
De måsten som finns för min del är julskinka (ugnsbakad - inte kokt), sky, brunkål och potatislåda (finskt inslag).
Heh, jaa, jag veeeet… tidigt ute.. :P
Men, har liksom aldrig "hållt i julafton" tidigare, vill ju att det ska bli så bra som det bara kan vara. Vet att det bara gäller EN dag, men vill ju att den ska vara perfekt. Eller så nära som man nästan kan komma iallafall. =) Vill imponera och brilljera!!!
Kommer från en sån knäpp familj där man i princip bara äter fisk på julafton, rökt ål, kall/varmrökt och gravad lax, rökt sik, kokt fisk, stekt med massa kalla såser och så. Och min sambos familj verkar äta i princip bara kött, och är inte så het på vilka rätter man då skulle servera (vilka som är mest poppis) och vad man har till. Och ja, vi båda är rätt fasta på traditioner. Har iallafall jag fått höra av honom. *ähum*
Löksill hade jag totalt glömt bort, supergott! Måste testa sån kaviargrädde, lät också mumsigt. Och jaa, får väl leta upp en skinka nånstans. Och hoppas på att jag inte totalförstör den. Och revben var ju tur att jag blev påmind om, hört lite gnäll efter sånna =)
#5 är inte skinka redan kokt när man köper den?
- Prinskorv
- Skinka
- Åseda gräddost
- Ägghalvor
- rödbetssallad
- legymsallad
- löjrom med hackad lök
- kräftsill
- valig hederlig inlagd sill
- köttbullar
- leverpastej
- lax gravad och gärna varmrökt
- rökt älgkött
- julmust
Till efterrätt krävs glass med maränger och exempelvis hallon…
#7 nej det finns olika. Det finns färdigkokt, men också bara rimmad skinka, men inte tillagad.
Långkål - det får bara inte fattas!
Ris á la malta är ett måste till efterrätt.
Varit nere och kikat lite i kokböckerna, hittade en gammal kokbok från min sambos hemkunskapslektioner. =)
Här fanns det mesta man behövde på jul-bordet faktiskt, i enkla tappningar för nybörjare. *skönt*
Tror inte jag är alldeles för tidigt ute? Vissa saker kan man väl förbereda redan nu? Dessutom är det julmässa på KalmarSlott under hela helgen med start idag, lovat min mamma att inhandla isterband och sill till jul därifrån. Lär nog bli en hel del små läckerheter, men om det kommer finnas kvar i huset tills den 24:de vågar jag inte lova….
jadu vad är det vi brukar ha..
Skinka, Prinskorv, Sillsallad, Rödbetssallad, Ägghalvor, Köttbullar, Leverpastej, inlagd Sill, Senapssill, Rökt Lax, Gravad Lax, Kalvsylta, janssons frestelse, Omelett med svampstuvning, Rökt Sik som man mixar med lite grädde och severar med en kall rödbetssås av mixade rödbetor och lite grädde här med, Ostar, Tunnbröd, Julknäcke..
Och till efterrätt ris ala malta med saftsås.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

På vår familjs julbord har vi:
- Sötpotatis
- Sockerbrynta småpotatisar
- Kalkon (ibland gås)
- Stuffing
- Någon brun sås
- Rödkål
- Gurkor, rödbetor, gelé
- Janssons
- Och lite skinka sen frukostbordet
Till efterrätt är det alltid risgrynsgröt med saftsås och hallon. Den som hittar mandeln får ett extra paket!
Vad kul o se vad alla äter :) Vissa har lite annorlunda än andra. Revben tex visste jag inte att folk åt på julafton :)
min farmor gjorde alltid omelett med svampstuvning på julafton, hon gjorde iofs en jäkla massa mat på jul överhuvudtaget, men omeletten var nog min favorit.
Utöver goda trevliga rätter, så serverades det även grisfötter *huwwa* som tur var bara farfar som åt, och det var efter vi ungar gått från bordet (hoppas jag)… nån som har provat?
Vi gör så att vi väljer våra favoriter istället för vad andra tycker att man ska ha ;)
På vårt julbord står massor av sillinläggningar, tre-fyra olika sorters gravad lax, kallrökt lax, sillsallad, ägghalvor. Ev jansson.
Sen skinka, grönkål och lite köttbullar till barnen. Hemmagjord senap.
That's it!
Långkål (stuvad grönkål) är så himla gott, det måste jag ha. En västgötskt tradition är annars bruna bönor på julbordet, det är mest mamma som äter det för det är tradition för henne.
#16 - så gör vi också. Vårt julbord innehåller inte speciellt många saker.
Vi har dessutom gjort så under ett antal år att vi kör sillkalas den 23/12 istället. Så att man verkligen orkar äta sillen. Sedan kör vi skinka på julafton.

Jag är vegetarian sedan många år, det enda jag vill ha till jul är mammas vegobullar, Rydbergs rödbetssallad och ris a la Malta.
Har aldrig tyckt att traditionell, svensk julmat är särskilt välsmakande…
det här svarar nog inte på frågan men jag tycker att det är jätte gott att ha gravlaxs sås till köttbullarna
#20 hehe det ska jag testa :)
mitt stora måste är sill, jag har alltid älskat sillen mest av allt. Det ska vara den som står på inläggningssillburken och så mormors citronsill, och gärna fler. Och så måste jag ha gravlax med hovmästarsås, hemgravad och hemgjord. Och Jansson.

- gott humör
- sil ialla former
- Rökt lax
- rökt ål
- sill sallad
- röd kål
- brunkål
- grön kål
- jul soppa
- jansson
- prinskorvar
- köttbullar
- stuvad spenat
- julskinka
- dopp i grytan
- jul vört
- stark senap
- revben
- rull sylta
- jul öl
- julmust
- risalamalta
- äggtoddy
- Julklappar
:)
Clivia - ett recept på hovmästarsås vore kul! :)
Allt gott ska finnas på ett julbord.
Skinka, lax, sill (olika sorter), mimosasallad, rödbetssallad, janssons freestelse, goda ostar, bröd, julmust, senap, ägghalvor, potatis m.m.m.m.

#20 Jomen det är heeelt sant! Det är det där senapiga som funkar så bra… jag tycker det härligaste med julbordet är när man blir lite sugen på julaftonsnatten och bara mååste smyga in i köket och äta lite rester. En tallrik med lite frestelse, några kalla köttbullar, gravlax med sås, kanske en sillbit och en ägghalva - alltihop är så gott när det är kallt och man får joxa lite som man vill, iförd julklappstofflorna och beväpnad med julklappsboken…

För mig är det inte något julbord om det inte finns "blanna".Messmör blandat med vispad grädde!
#27 vad äter man det till?
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Utöver skinka och ett par köttbullar/prinskorvar (mest bara för att de två sakerna MÅSTE finnas) så är saltlånga jäkligt gott, med hemlagad senapssås (nu snackar vi hemlagat = mormor). Tyvärr så orkas det inte med nuförtiden. Får kanske ge mig på det där själv en gång…
Men annars måste det på ett julbord av klass finnas:
- Grovt bröd, lagom mild men ändå lite smakrik ost och rökt korv
- Lax, gärna ett par tre sorter (varm-, kallrökt, gravad osv).
- Ägghalvor med majonäs med rom….
- stark senap till köttbullar/korv såklart
- Ett lagom gott julöl, samt trevlig snaps.
- Om man kör/skall jobba, så får det bli julmust istället för öl
- Och självklart risalamalta och saftsås
mvh Martin

#28. "Blanna" är ett tillbehör som bara finns där. Gott att lägga på tallriken och äta som det är eller som pålägg på vörtbröd och tunnbröd.
Åhh, här skulle man inte gått in=) Jag vart super sugen på all god julmat. Och inte vet jagvad jag får, för ska bort till sambons pappa. Så första gången hemifrån på jul.
Men det ska iaf finnas:
jansson
köttbullar/prinskorv
rödbetsallad och senap
ägghalvor med rom *MUMS*
Skinka
omelett
LAX! med gravlaxsås
Potatis
revbenspjäll
Bröd med starka ostar
sill sill och åter sill
Oj vad svårt det var att komma på allt man vill ha.
Efter allt de där goda vill man ha risgrinsgrött med saftsås eller ris ala malta.
Och på kvällen tassar man upp för en macka med en julskinbit på med senap!
Jag är inte så förtjust i julmat, men goda prinskorvar och köttbullar är ett måste. Vill ha det och goa mackor med skinka, leverpastej, senap och smörgåsgurka.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar