Superbra att det försvinner men jag ropar inte hej förrän jag läst på förpackningen vad de stoppar i istället.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Nu ska du inte vara så skeptisk.. haha

Är för luttrad för att gå på sånt där publikfrieri från livsmedelsproducenter haha. 
Hälsningar
Louise
Tror nog Scan döpt om ämnet eller tillsatt något annat, frågan är bara vad? Jag känner som Loucar och är misstänksam. Glutamat är ju ett smakämne som livsmedelsindustrin inte bara rakt av kan ta bort utan att det påverkar smaken. Självklart är det ersatt av något.
Nu har jag ingen koll på detta, men man kanske skulle gräva lite i det?
Och jag som var så glad.. buhu
Nu blev jag nertagen på jorden igen. haha

Fortsätt vara glad alla steg mot nåt bättre är ju bra, ska kika när jag kommer till affären sen och se vad det står för kul på innehållsförteckningen.
Hälsningar
Louise

Tyvärr Skruttis jag måste göra dig ledsen mammas köttbullar som de sa inte innehåller tillsatser innehåller jästextrakt och det är följande:
Jästextrakt framställs från jästsvampar med högt innehåll av glutamat och puriner. Jästextrakt används som smakförstärkare istället för till exempel E 621.
Så sant var det att de nu tagit bort glutamaten.
Hälsningar
Louise
Vad säger man?

Ja glad blir man ju inte.
Hälsningar
Louise
Man säger

Det innehöll även köttbuljonextrakt även det kan ju innehålla glutamat. Så nytt namn bara blev det.
Hälsningar
Louise
Jo, tyvärr är det så efter all uppmärksamhet av glutamaten, att industrin döper om produkterna för att lura oss. Det är tröttsamt att behöva vara vaksam hela tiden, men vill man ha äkta vara så får man väl försöka hänga med
#7 De har inte sagt att de har tagit bort glutamaten.
De har sagt att de har tagit bort Natriumglutamat, E621.
Glutamat i sig självt, finns naturligt i vissa livsmedel. Nu vet jag för lite om det här ämnet för att uttala mig vidare än så här, men det känns lite som att de beskylls för att ljuga med att de tagit bort ett E-ämne, men det har de faktiskt gjort.
mvh Martin

#14 Nu gällde det deras köttbullar och där säger de att de inte har några tillsatser alls vilket är lögn, det är det jag pratar om i inlägg #7, de andra produkterna har jag inte kikat på ännu. Men eftersom de även har i köttbuljongextrakt som ofta innehåller natriumglutamat så kan man inte vara säker på att det inte innehåller detta.
Hälsningar
Louise
#7 Kan det inte vara så att inte alla varor som har tillsatser har fasats ut ännu? Man kan troligen inte räkna med att allt blir utbytt direkt.

#16 just i detta fall stod det att de aldrig använt tillsatser det var det jag reagerade på.
Hälsningar
Louise

Jästextrakt är något som liknar eller är ungefär samma som glutamat, men det behöver inte listas som tillsats enligt LMV. Alltså kan de plocka bort E621 och skriva fritt från glutamat och så använda jästextrakt istället med samma effekt och samma negativa påverkan på människan ungefär.
Man kan be affären ta hem Familjen Olssons Chark. de har inga tillsatser alls förutom nitrit som anses nödvändigt samt c-vitamin (som jag inte vet varför). Men deras varor innehåller inte heller vatten och det är ju väldigt ovanligt!
Här finns hemsidan Familjen Olssons kött och chark
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.