Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 5587 ggr
Pernilla
2005-12-07 22:25
0

Revbensspjäll

Hur sjutton tillagar man revbensspjäll så de inte blir torra utan saftiga och smakrika? Nån som vet? Känner mig lite orutinerad på området, men det är ju så himla gott med bra revbensspjäll.

AktieTrader
2005-12-08 09:10
0

Jag har inte testat men skulle inte stekpåse göra susen?

Affärernas rev är svåra att slå, de blir ju droppade med fett oavbrutet i sina stekugnar där de snurrar runt.

Lise-Lotte
2005-12-08 17:01
0

Irriterande Skrikandes nu har jag letat i varenda tidning efter ett som jag inbillar mig var ett mycket bra recept.

Nåväl hela idén är att du kokar spjällen i den här intressanta kryddningen som du nu får piffa ihop själv men det finns säkert andra bra recept på det. Koka så länge att köttet börjar lämna från benet. Detta kan du sedan frysa in och när det sedan är dags så pensla dem med den underbara glaseringen Skrikandes och stek dem i ugnen.

Sökte lite på nätet och detta kan väl vara skapligt ersättningsbart

Grillade revbenspjäll

Lägg revbenen i kokande vatten i en stor gryta tillsammans med bitar av två skalade morötter, två skalade och klyftade gullökar samt vitlök, kryddpeppar, lagerblad och salt. Låt koka upp, ställ sedan ned värmen så att det sjuder. Ta med en slev bort eventuellt skum i kastrullen. Låt revbenen koka tills de är mjuka, ca en halv timme.

Tag då upp revbenen och lägg dem i en ugnsfast form. Blanda i en bunke sirap, soja, kaffe och kryddor. Pensla blandningen över revbenen, salta och peppra efter smak. Grilla revbenen i ugnen på 175° i ca 20 min.

//Lise-Lotte som fortsätter sökandet bland gamla tidningar, att ge upp ligger liksom inte för mig  Flört

Lise-Lotte
2005-12-08 19:49
0

Här sitter man och bläddrar i tidningar och så har jag redan sparat ned receptet på datorn - tjenare vilken koll man har INTE

Nåväl här kommer det och visst låter det väl saftigt Räcka ut tungan

Receptet är beräknat för 8 personer på buffé eller 4 som ensamrätt. Receptet kan dubbleras.

cirka 1 1/2 kilo revbensspjäll sågade på mitten
3 deciliter rött vin
1/2 deciliter kinesisk soja
3 deciliter köttbuljong
1 stor bit färskingefära (50 gram)
2 vitlöksklyftor
5 svartpepparkorn
1 tesked salt
Till uppvärmning:
50 gram smör
2 matskedar malen ingefära
salt och malen vitpeppar

Gör så här:
1. Dela revbensspjällen i bitar. Skala och skiva ingefäran och vitlöken. Koka upp vin, soja, buljong och ingefära samt vitlök. Lägg ner köttet. Koka upp och skumma. Lägg i pepparkorn och salt.

2. Låt sjuda på svag värme i 1 1/4-1 1/2 timme under lock tills spjällen känns möra och köttet börjar lossna från benen. Ta upp köttet med hålslev. Sila av skyn och låt den kallna. Kyl den över natten och ta bort fettet som samlats överst. Buljongen kan användas till en grönskålssoppa eller som skinkspad. Frys in spjällen och buljongen var för sig.

3. Julafton: Ta fram spjällen dagen innan de ska ätas och låt dem tina långsamt i kylskåp. Värm ugnen till 175°. Lägg spjällen i en smord ugnssäker form. Rör samman smör och ingefära och klicka på spjällen. Krydda med peppar och salt. Lägg över en aluminiumfolie och värm spjällen i cirka 20 minuter.

//Lise-Lotte

Pernilla
2005-12-08 22:07
0

Oh! Det låter fantastiskt! Tack för hjälpen!

rumpino
2005-12-08 23:30
0

Detta gör jag ofta. det vill säga kokar spjällen först, sen kör jag nån glaze eller liknande i ugnen ett tag, det är MUMMA!    Glad

Pelle
2005-12-09 11:26
0

Lägger till tipset att koka i 1 del rökvätska (Hickory Liquid Smoke) till 9-10 delar vatten tills köttet är färdiglagat det vill säga enligt Lise-lottes recept. Detta funkar både med tjocka, tunna, kamben och Spare Ribs. Fast kanske inte till julbordet?

Fast jag gillar i och för sig rökt ju, får se om familjen får spel om jag gör detta i år.

Om man inte vill köpa Liquid Smoke på liten flaska (35 kronor för 15 centiliter typ) så finns det på Martin Olsson på Gallonflaska. Sjukt tufft och bra för barbequfantasten, svårförvarat dock. Om man som jag inte gör av med vansinniga mängder så kan man tappa upp på små snygga flaskor och ge bort i present till alla som man tycker behöver lite mer rök i sitt liv.

Pernilla
2005-12-10 17:41
0

Mums, jag gillar röksmak (även i whisky och the). Var får man tag på småflaskor med Liquid Smoke?

AktieTrader
2005-12-10 20:02
0

ICA MAXI har jag köpt det på. Men bara använt någon matsked till kokvattnet.

Pelle
2005-12-11 20:41
0

Blev lite sugen så det blev spare ribs igår (med rökkok). Vansinnigt smarrigt med lite rosmarinrostad potatis och cole slaw

Robert
2005-12-16 19:55
0

Här i Finland är det nästan omöjligt att köpa spjäll till julbordet.

Hälsningar

Robert

rumpino
2005-12-22 19:24
0

Nu puttrar de på spisen  Glad