Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1584 ggr
Pernilla
2005-12-22 10:18
0

Julkaka

Idag ska min traditionella fruktkaka med mycket whisky bakas, för äntligen har lovet kommit! Detta blir en tät och fuktig kaka som bör få ligga till sig någon dag innan den ska ätas upp. Med andra ord, baka ikväll och "Do not open till Xmas"!

250 g margarin/smör
2 dl socker
4 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
5 dl frukt i bitar, t.ex. russin, suckat, fikon, aprikoser, cocktailbär…
1 dl god whisky eller cognac (cirka, kan nog hända jag tar mer vissa år…)

Börja med att klippa frukten i små bitar och hälla whisky över den. Låt stå och dra en rejäl stund, åtminstone en halvtimme (inte minst för att njuta av doften som sprider sig!)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en tvålitersform. Rör rumsvarmt margarin och socker poröst. Tillsätt äggen.

Blanda mjöl och bakpulver i en annan bunke. Blanda frukten med mjölet (är det spad kvar i fruktskålen, hälls detta i äggblandningen.) Anledningen till att frukten ska blandas med mjölet är för att den inte ska sjunka till botten av formen.

Blanda mjölsmet och äggsmet. Lägg den tjocka smeten i formen och släta till ytan. Grädda i nedre delen av ugnen i lite drygt en timme. Kakan får inte bli för torr utan ska kännas lite lite fuktig när du tar ut den. (Inte rinnig, dock. Ett år blev min kaka så rinnig att man lika gärna hade kunnat servera den i tumblerglas direkt.)

Lycka till! (Bildbevis kommer såsmåningom…)

tillalex
2005-12-22 11:48
0

Låter som en riktig julkaka, mums!