Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 3529 ggr
salasso
0

Saltgurka

Är det relevant att ta mer än 85 kronor för saltvatten?

För konsument kostade färsk Västeråsgurka

cirka 19 kronor/kilo på hösten.

När man tittar vad färdig saltgurka kostar(samma tid) så är det mellan 90-99 kronor/kilot. Jag tror inte att tillverkarna av snabbsaltad gurka ger mer än max 5-6 kronor/kilot för gurkan.

Lite salt och dill därtill.

Högt räknat så kostar materialet till 1 kilo gurka max

10 kronor/kilot färdigsaltad gurka.

Det blir således en avans på cirka 85 kronor/kilot färdig gurka.

Är det relevant?

NEJ!Skrikandes

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Loucar
0

Låter som ett rätt stort påslag och känns inte riktigt rätt, men du glömde nog räkna in priset för burken och transporten till butiken.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

salasso
0

Gurkorna säljes i lösvikt dvs inga burkar.

Även färska gurkor och alla andra varor transporteras också till butiken.

Jag menar de transporterar ju basvaran= gurkan till butiken och säljer den för endast 19 kronor.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Loucar
0

Aha jag trodde du menade de i burkarna i affären, här har de tagit bort lösviktsgurkan då det blev ohygieniskt. Men sen kan du nog inte räkna samma pris på transporten då gurkan tillverkas på ett ställe och då levereras gurkan dit och sedan efter tillverkning levereras den till affären.

Hälsningar

Louise

salasso
0

På vilket sätt blev den ohygienisk?

Här är det lock och tänger att ta gurkan med.

Det är ju lika ohygienisk med de som står och väljer bland frukt och grönsaker utom sånt som skall skalas innan de äts.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Loucar
0

Här var det så att folk tyvärr inte alltid använde tängerna utan stoppade ner fingrarna och då blev det mögel. Ibland undrar man hur en del tänker när de gör så.

Hälsningar

Louise

salasso
0

Alla varor transporteras ju från grossist och odlare, till tillverkare, och till sist butiken,-det gäller ju alla varor.

Jag ställde frågan om saltvatten( för det är nästan det enda som ingår i vattenrecepten förutom lite dill och svartvinbärsblad) är relevant till priset.

Man kan ju köpa ifrån andra leverantörer, gurkinläggningar på burk till långt under halva priset av vad saltgurkepriset är, Där ingår ju även transport + embalaget i priset.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Loucar
0

Ja och jag håller fullt med dig när det gäller saltvattnet. Själv köper jag inte gurka i affären utan lägger in min själv har en snäll mamma som odlar gurkorna åt mig.

När det gäller ditt resonemang om att alla varor i affären går till en tillverkare innan den går till grossist och butik köper jag däremot inte, allt går inte till en tillverkare innan det går direkt till grossist till exempel färska grönsaker och frukt.

Hälsningar

Louise

salasso
0

Alla varor till en butik kostar transporter menar Jag , gäller således inte bara saltgurkan som skall transporteras.

Det är det reälla priset jag hakar upp mig på.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Loucar
0

Ja det är helt sjukt högt.Glad

Hälsningar

Louise

Maria
0

Jag håller med om att priset verkar hutlöst men det handlar kanske om personalkostnad också. Någon ska ju salta in gurkorna.

Varifrån övriga ättiksinlagda gurkor som är billiga kommer ifrån har jag ingen aning om. Men det kanske spelar en liten roll.

/Maria

salasso
0

Ättiksgurkorna, De görs i Bjuv utanför Helsingborg.
Saltgurkan som jag syftar på görs 500 meter ifrån butiken jag handlar i. Jag inbillar mig att alla tillverkare har personalkostnader. Jag menar att ingredienserna kostar en spottstyver mot den reälla kostnaden. Kanske har De svältlöner i Bjuv? Men det tror inte jag. Vi struntar i hela debatten om saltgurka.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Maria
0

#11 Nu får du väl lugna ner dig.

Jag skrev ju att jag inte visste vad vissa ättiksgurkor kom ifrån och även att priset verkade hutlöst.

Jag tänkte på att om man importerar gurkor så kanske de blir billigare på grund av att lönerna är låga i vissa länder.

Det görs väl för farao mer ättiksgurka än bara just i Bjuv?

/Maria

salasso
0

Jag ställde bara en fråga om det var relevant att ta så mycket betalt för saltgurkor som bara betår av billgt råmaterial=Västeråsgurkor och nästan bara vatten.

Jag vill inte jämföra med andra konserver och inläggningar varken ifrån Sverige eller om de är importerade, jag vill bara höra Edra synpunkter och det sunda förnuftet.

"Nu får Du väl lugna ner dig"-säger Du

Om Du tycker att jag skall lugna ner Mig så gör Jag det på Din begäran:Tyst

Tack för mina inlägg:

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Maria
0

#13 Har du aldrig varit inne på ett forum tidigare?

Man ställer en fråga och så brukar det bli ett samtal KRING ämnet men eftersom du enbart vill ha ett enkelt svar på exakt din formulerade fråga så blir mitt svar NEJ.

/Maria