Pumpatider
Jag har aldrig ätit pumpa utan bara köpt för dekoration. Men jag vill gärna prova att äta den också. Finns det någon som har något smaskigt recept att dela med sig av? Gärna på soppor, eller rostade hela eller delade i ugnen. Vilken pumpa är godast?
Butternut (den där orange päronformade pumpan som ligger i grönsaksdisken) är nog den som anses som godast. Tyvärr funkar den inte att odla i Sverige, våra somrar är för korta så får man frukter hinner de aldrig mogna till fullo och får då inte så god smak.
Pumpa är ganska sött, så det är ju inte alla som gillar pumpa, men många brukar gilla den rostad. I Niklas mat gjorde han en variant av rostad Butternut igår, som såg riktigt gott ut.
Jo, jag såg faktiskt programmet men att blanda med mascarpone lät inte speciellt gott. Fast jag vet ju inte hur pumpan smakade, så det kanske passade om den är sötaktig.

Jag är dålig på att använda pumpa måste jag erkänna
. Men du Monis man kanske kan baka surdegsbröd med pumpa i.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag gjorde en god pumparätt nyligen. Jag har inget exakt recept men ett ungefärligt:
cirka 600 gram skalad pumpa i 2 centimeter skivor. Gnid in dem med: cirka en kanelstång, en torkad chili, 12 färska salviablad mortlade med lite olivolja. Fyll på med mer olja och täck pumpan. Häll på lite balsamvinäger och strö över önskad mängd solroskärnor.
På med aluminiumfolie och ställ in cirka 25 minuter i ugn 175 grader.
Ta bort folien och ställ in igen tills mjuk och fin färg.
Ta ut och stö över mosad feta (gärna en riktigt god sort som Fontanas) och ställ in en liten stund till.
Det var gott med lax till.

Det lät gott asasom.
Hälsningar
Louise
De lagade till pumpor i "Trädgårdsfredag".

Då ska jag kika på SVT play är det dom som sänder det programmet eller har jag fel dolfen?
Hälsningar
Louise
Jag har heller aldrig ätit pumpor. Inte ens en.
Det verkar konstigt. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#8 Tycker också att pumpa känns lite konstig, men funderar på att testa receptet ovan på rostad pumpa. Har tidigare bara smakat på syltad pumpa och det var ingen höjdare.
/Désirée
#7 - Jo, man kan se det i SVT Play.

#10 det är ju han den snygga kocken som lagar mat i det programmet hur kunde jag missa det avsnittet?
Hälsningar
Louise